Klimaråd: Afgiftsrabat giver vigtigt kunstigt åndedræt til elbiler

AFGIFT: Aftalen om at fastholde lave afgifter på elbiler til 2019 indfører et nyt princip, der ifølge Klimarådet kan være med til at sikre elbilernes fremtid i Danmark. Men rådet efterlyser en mere langsigtet løsning.

Tirsdag indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet og Radikale en aftale om at udskyde afviklingen af afgiftsrabatter på elbiler.
Tirsdag indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet og Radikale en aftale om at udskyde afviklingen af afgiftsrabatter på elbiler.Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Kim Rosenkilde

Skal fremtidens biler køre på strøm, må man også politisk være klar til at understøtte det spirende marked for elbiler.

I hvert fald ind til teknologien og markedet er modnet i en grad, så de elektriske køretøjer står bedre rustet i konkurrencen med de diesel- og benzindrevne alternativer. For regeringens Klimaråd er opskriften nogenlunde klar, når retningen formes af EU’s klimamål for 2030 og ambitionen om at gøre Danmark fri af fossile brændsler frem mod 2050.

Derfor tager man i rådet også godt i mod regeringens aftale med Socialdemokratiet og Radikale om at udskyde den endelige afskaffelse af elbilers afgiftsrabatter.

”Det kan være en måde at få genetableret det gryende marked for elbiler, som ellers er tørret fuldstændigt ud det seneste knap halvandet år,” siger medlem af Klimarådet, Niels Buus Kristensen.

Aftalens lavere afgift kan være med til at få genstartet et marked, der har været gået helt i stå.

Niels Buus Kristensen
Transportøkonom og medlem af Klimarådet

Markedet skal skubbes i gang
I efteråret 2015 besluttede den daværende V-regering sammen med et flertal i Folketinget en gradvis udfasning af elbilers afgiftsfritagelse i løbet af perioden 2016 til 2020. Det førte til en hård opbremsning i salget af elbiler og satte markedet langt mere i stå, end det var forudsat i aftalen.

I hele 2016 blev der således kun solgt godt 1.200 biler mod forventet 1.800. I 2017 lyder forventningen på 3.100 nyregistrerede elbiler, men i årets første måneder er der blot solgt 58 nye elektriske biler.

Så længe det er nødvendigt at fremme salget med en rabat, vil det have samfundsøkonomiske omkostninger og betyde et afgiftstab for statskassen, hver gang der bliver købt en ekstra elbil.

Niels Buus Kristensen
Transportøkonom og medlem af Klimarådet

Med den nye aftale fastholdes den nuværende reducerede registreringsafgift for elbiler indtil det samlede antal nyregistrerede biler siden januar 2016 når op på 5.000 eller senest indtil januar 2019.

”Det er først nu, at der for alvor er ved at komme et bredt marked med et stort udvalg af biler fra mange store koncerner. Biler som samtidig ser ud til at have en stigende rækkevidde. Aftalens lavere afgift kan være med til at få genstartet et marked, der har været gået helt i stå,” siger Niels Buus Kristensen.

Omstilling koster
Ifølge ham er den klare forventning blandt iagttagere, at elbiler inden for en periode på fem til ti år både vil blive mærkbart billigere og at en del af denne billiggørelse vil blive omsat til en større rækkevidde.

0:000:00