Klimaråd: Elbiler er vejen frem

TRAFIK: Elbiler er en af de få seriøse løsninger på bilernes CO2-forurening. Sådan lyder det fra Klimarådet, der i sin næste rapport vil se på mulighederne for at få flere elbiler på de danske veje. Elbilsbranchen jubler.

Elbiler er en af de få seriøse løsninger på bilernes CO2-forurening, mener Klimarådet.
Elbiler er en af de få seriøse løsninger på bilernes CO2-forurening, mener Klimarådet.Foto: Niels Ahlmann Olesen / Scanpix
Morten Øyen

Der skal flere elbiler ud på de danske veje.

Fakta
Klimarådet

I februar 2014 indgik SR-regeringen sammen med Enhedslisten, SF og Konservative en aftale om en klimalov, der indeholder et Klimaråd.

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der er sat i verden, fordi Danmark ligesom resten af EU har en politisk målsætning om at reducere CO2-udslippet med 80-95 % frem mod 2050. Klimarådet rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050. Det vil sige et ressourceeffektivt samfund med en energiforsyning baseret på vedvarende energi og markant lavere udledninger af drivhusgasser fra øvrige sektorer.

Med klimaloven forpligtes regeringen samtidig til mindst hvert 5. år at fremsætte nationale klimamålsætninger med et perspektiv på 10 år. Klimarådet skal ifølge aftalen mindst en gang hvert år komme med anbefalinger til regeringen om klimaindsatsen.

Ifølge aftalen skal Klimarådet have et budget på 9 millioner kroner om året, oveni afsættes også tre millioner til Energistyrelsens opkvalificering på klimaområdet. Udgifterne skal dækkes gennem finansloven.

Det mener Klimarådet, der i sin næste rapport vil se på udsigterne for flere elbiler.

Konkret vil regeringens klimaeksperter komme med bud på, hvordan afgiftssystemet bør indrettes, så det promoverer elbiler og samtidig er samfundsøkonomisk fornuftigt.

Transportsektoren står i dag for godt 35 procent af CO2-udledningerne fra Danmarks samlede energiforbrug. Det er en stigning siden 1990 – imens er det danske samfunds udledninger generelt faldet markant.

Hele det nuværende afgiftssystem er indrettet til fossile biler. Det er ikke designet til nye teknologier.

Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Men transporten kan blive mere grøn allerede inden 2030, hvis der for alvor kommer ”gang i elbilerne,” vurderer medlem af Klimarådet og institutdirektør ved DTU Transport, Niels Buus Kristensen.

Seriøs løsning
Elbilerne i Danmark kører nemlig i stigende grad på elproduktion baseret på el, sol og biomasse, og det vil med tiden få elbilens CO2-udledning til at falde til næsten ingenting.

”Som det tegner sig nu, er elbiler en af de få seriøse løsninger på den lange bane,” skriver Niels Buus Kristensen i et indlæg til Altinget.

Meldingen fra Klimarådet bliver taget imod med kyshånd af Dansk Elbil Alliance.

Elbils boom i 2015
Her deler man Klimarådets syn på elbilernes muligheder, og er en anelse bekymret over de seneste tal for salg af elbiler.

Salget gik ellers strygende i 2015. Folk nærmest hamstrede Teslaer, og det var med til, at antallet af elbiler blev fordoblet – så der i dag er omkring 7800 elbiler i Danmark.

Men de mange salg hang sammen med, at regeringen havde varslet afgiftsstigninger fra årsskiftet. Og det mærker branchen nu.

Skidt start på 2016
I januar er der kun blevet solgt 65 elbiler i Danmark, hvoraf halvdelen er blevet bestilt under den gamle ordning.

”Det er for tidligt at sige, at elbilsalget er gået i stå. Men januar-måned har ikke været positiv i forhold til, hvad man kunne have forventet,” siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Hun er derfor meget glad for, at Klimarådet vil se på mulighederne for at skubbe på elbilerne.

”Teknologien er i en rivende udvikling, og vi har set et begyndende gennembrud. Ikke bare i Danmark, men globalt,” siger Lærke Flader, der peger på, at en større afgiftsreform er nødvendig for at få gang i udbredelsen af elbiler i Danmark.

Behov for større reform
I efteråret vedtog politikerne, at afgiftsfritagelsen på elbiler bliver udfaset, så de overgår til fuld registreringsafgift fra 2020.

”Hele det nuværende afgiftssystem er indrettet til fossile biler. Det er ikke designet til nye teknologier som brint- og elbiler, og giver derfor slet ikke et retvisende billede af bilernes CO2-udledning,” siger Lærke Flader, der også mener, at Klimarådet bør se på firmabilsbeskatningen, som hun kalder en "ekstra forvridningsskat”.

Elbilerne har været afgiftsfritaget før, er det der I vil hen igen?

”På et tidspunkt skal elbiler da også betale afgift. Vi siger bare, det skal ske via en omlægning af registreringsafgiften, så det afspejler, hvor meget bilerne forurener,” siger Lærke Flader.

Betyder det, at staten vil gå glip af nogle afgifter, når der så kommer flere elbiler?

”Det er jeg sikker på, at man vil kunne indrette på en hensigtmæssig måde. Og det kan man jo sige, at det netop er det Klimarådet skal se på”.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

Niels Buus Kristensen

Forskningsleder, Transportøkonomisk Institut (Oslo), næstformand, Klimarådet, fhv. institutdirektør, DTU Transport
cand.polit. (Københavns Uni. 1987), ph.d. i økonomi (Københavns Uni. 1992)

0:000:00