Klimarådets formand: ”Afgift på drivhusgas bør træde i kraft hurtigst muligt”

INTERVIEW: En bred afgift på udledning af drivhusgasser er den mest effektive og intelligente måde at nå klimamålene på. Derfor bør den indføres hurtigst muligt, mener Klimarådets formand, der netop har præsenteret rådets anbefalinger til politikerne.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

Hvis politisk vrangvillighed er til hinder for at indføre en afgift på al udledning af drivhusgas i Danmark, er der kun to muligheder tilbage. Enten må klimalovens ambitioner endegyldigt skrinlægges, eller også må politikerne hurtigt vise nogle andre veje.

Men mulighederne for at nå reduktionsmålet på 70 procent i 2030 på en effektiv og intelligent måde står ikke ligefrem i kø.

Det fortæller Klimarådets formand, Peter Møllgaard.

Mandag fremlagde han sammen med resten af rådsmedlemmerne anbefalinger til, hvordan det danske samfund på bare ti år fundamentalt skal omlægges for at realisere politikernes høje klimaambitioner.  

Hvis politikerne ikke vil indføre det, må de vise nogle andre veje. Men vi har svært ved at se for os, hvad det skulle være.

Peter Møllgaard
Formand for Klimarådet

Og her er netop en reform, som skal lægge afgift på al udledning af drivhusgas, det helt centrale værktøj.

Afgiften på udledning af drivhusgas bør ifølge klimarådet stige gradvist frem til 2030, hvor afgiften for at udlede et ton CO2 bør være 1.500 kroner.

Vi kan sagtens forstå erhvervslivets bekymring, som er helt reel.

Peter Møllgaard
Formand for Klimarådet

Ifølge Klimarådet vil den nye klimaafgift være "arbejdshesten", der sørger for, at klimamålet kan nås på den mest omkostningseffektive måde.

”Det er et bærende element, som går på tværs af hele samfundet. Så hvis politikerne ikke vil indføre det, må de vise nogle andre veje. Men vi har svært ved at se for os, hvad det skulle være,” siger han og tilføjer:

”En generel afgift på udledning af drivhusgas bør træde i kraft hurtigst muligt. Det vigtigste er, at vi med det samme sender et langsigtet signal.”

0:000:00