Kommissionen vil gøre det lettere at udskrive EU-skatter på energiområdet

VÆRKTØJ: EU’s energiministre skal have nemmere ved at lave fælles regler, der beskatter fossile brændstoffer, foreslår EU-Kommissionen. Skal man gøre noget godt for klimaet og den grønne omstilling, skal man støtte det her, siger Radikale. S er uenig.

EU-Kommisionens forslag om at fjerne landenes vetoret, når det gælder energibeskatning, blev leveret, da energikommissær Miguel Arias Cañete tirsdag fremlagde den årlige status på EU's Energiunion.&nbsp;<br>
EU-Kommisionens forslag om at fjerne landenes vetoret, når det gælder energibeskatning, blev leveret, da energikommissær Miguel Arias Cañete tirsdag fremlagde den årlige status på EU's Energiunion. 
Foto: Achmad Ibrahim Ritzau/Scanpix
Malte Bruhn

BRUXELLES: Det skal ikke længere kræve enstemmighed blandt alle EU-landenes energiministre, hvis EU vil beskatte brændstof til fly, sænke afgiften på solceller eller oprette en ny CO2-skat. 

Det foreslog EU-Kommissionen tirsdag i forbindelse med deres offentliggørelse af den årlige status på EU's Energiunion. 

”Vi skal stoppe den fragmenterede beskatning i medlemslandene og understøtte den grønne omstilling i EU,” siger EU-Kommissionens spanske klima- og energikommissær, Miguel Arias Cañete. 

Med de nuværende stemmeregler på energiområdet kan et enkelt land blokere, selvom resten af EU-banden er enige − for eksempel om at indføre en skat eller fjerne en afgift. 

Fakta
Kvalificeret flertal
Hvis der ved afstemning om lovgivning kræves et kvalificeret flertal, betyder det, at 55 % af landene og 65% af befolkningen skal stemme for lovforslaget for at vedtage det.
Kvalificeret flertal er hovedreglen, når EU's Ministerråd skal træffe afgørelse.

Kilde: Folketingets EU-oplysning

Kommissionen foreslår, at det fremover skal være op til et såkaldt kvalificeret flertal blandt landene, hvis man vil lave fælles beskatning på energiområdet på tværs af EU-landene.

Forslaget skal ses som et værktøj, der i sidste ende kan tvinge landene til at prioritere vedvarende energi fremfor fossile brændstoffer. For eksempel i transportsektoren, i byggeriet og i den lette industri.

Skatteinstrumentet har altid været en akilleshæl, når vi taler grøn omstilling.

Anders Stouge
Vicedirektør i Dansk Energi

Energisektoren og den tunge industri er i dag indbefattet af EU’s regler om CO2-kvoter.

Styr på statskassen
Det kræver et absolut flertal blandt EU-landenes regeringer, hvis der skal ændres på de nuværende stemmeregler på energibeskatningsområdet.

Ifølge en kilde tæt EU’s Ministerråd er der dog ikke skyggen af enighed om at fjerne landenes mulighed for at nedlægge veto, når det gælder fælles energibeskatning.

Faktisk mener langt størstedelen af medlemslandene, at EU skal blande sig udenom, når det gælder skattepolitik − også selvom formålet er prisværdigt. 

Det skal være op til landene selv at have styr på, hvilke og hvor mange penge der ender i statskassen, lyder rationalet.

Samme argument kommer fra Jeppe Kofod, der er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet.

”EU-landene skal selv indføre de afgifter, der skal til for at lave den grønne omstilling. Vi har alle bundet os på en række fælles mål for klimaet. Og så skal landene selv forholde sig til, hvilke redskaber de skal bruge for at opnå dem,” siger han og fortsætter:

”Afgifter skal være effektive og socialt retfærdige, og fælles EU-afgifter vil ramme meget forskelligt fra land til land,” siger han.

"Et gennembrud for den grønne omstilling"
Morten Helveg Petersen, der sidder i Europa-Parlamentet for Radikale, er uenig.

Han mener, at det vil være ”et kæmpe gennembrud for den grønne omstilling”, hvis EU får nemmere ved at udskrive fælles skatter på energiområdet.

”Så kan man for eksempel lave en fælles skat på flybrændstof og investere provenuet i forskning og udvikling af elektriske toge. Det kan ikke lade sig gøre, når landene kan sidde og blokere for det enkeltvis,” siger han og fortsætter:  

”Hvis vi lader det være op til landene selv, så når vi ikke vores klimamål. Så hvis man vil gøre noget godt for klimaet, og hvis man mener den grønne omstilling, så skal man støtte det her.”

Et modigt forslag 
I Dansk Energi, der er en interesseorganisation for danske energiselskaber, mener man også, at fælles EU-skatter ”kan være et klogt instrument”.

”Hvis EU virkelig skal rykke på den grønne dagsorden og udfase fossile brændstoffer, så kan afgifter være det rigtige værktøj,” siger Anders Stouge, der er vicedirektør i Dansk Energi.

Han har dog ingen forventinger om, at forslaget bliver til virkelighed. 

”Skatteinstrumentet har altid været en akilleshæl, når vi taler grøn omstilling. Det er et modigt forslag, for skat er traditionelt set et nationalt anliggende,” siger han.  

EU-Kommissionen skal nu fremlægge forslaget for EU’s Ministerråd, der herefter skal tage endelig stilling til sagen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra regeringspartiernes energiordførere i denne omgang.

Dokumentation

Status på EU's Energiunion 
EU-Kommissionen fremlagde tirsdag den årlige status på fremdriften mod en europæisk Energiunion, der blev sat i verden i 2015. Energiunionen danner rammen om EU's fælles energipolitik. 

EU-Kommissionen konkluderer selv, at de har "leveret på visionen om at skabe en Energiunion, der garanterer tilgængelig, betalelig, sikker, kompetitiv og bæredygtig energi for alle europæere."

Rapporten konkluderer blandt andet, at det går efter planen med EU's mål om 32 procent vedvarende energi i 2030. Ambitionen om 32,5 procents energieffektivitet halter bagefter. 

Kilde: EU-Kommissionen og Dansk Energi 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Stouge

Direktør, DI Byggeri, formand for Rådet for Energieffektiv Omstilling
cand.polit. (Københavns Uni. 1992)

Jeppe Kofod

Selvstændig rådgiver i Kofod Global, fhv. udenrigsminister, MF og MEP (S)
BA.scient.soc. (Roskilde Uni. 2004), MA i public administration (Harvard 2007)

Morten Helveg Petersen

MEP (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00