Krav om biobrændstof bremser forhandlinger om elbiler

BAGGRUND: Regeringen vil binde en aftale om lavere afgifter på elbiler an på at finansiere øgede krav til biobrændstof i biler med penge fra sommerens energiaftale. Det kommer ikke til at ske, lyder det fra SF.

Regeringen vil ifølge oppositionen bruge penge til elbiler og -busser til at fylde mere biobrændstof i benzin- og dieselbiler.
Regeringen vil ifølge oppositionen bruge penge til elbiler og -busser til at fylde mere biobrændstof i benzin- og dieselbiler.Foto: Kim Haugaard/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Stem for jeres eget forslag, og så tager vi resten af spørgsmålet om elbilernes fremtid på de danske veje i nye forhandlinger med bedre tid.

Det er opfordringen fra rød blok til regeringen.

Midt under de verserende forhandlinger om registreringsafgifter på elbiler valgte oppositionspartierne onsdag at fremsætte regeringens eget udspil som lovforslag i Folketingssalen.

Det skal sikre, at de aktuelt lave afgifter for el- og hybridbiler fortsætter i deres nuværende form efter nytår, hvor afgifterne ellers står til at stige markant.

De 100 millioner fra energiaftalen, har vi aftalt, kan bruges til at fremme først og fremmest elbusser, elfærger og elbiler. Ikke til at hælde biobrændstof i almindelige biler.

Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Skatteordfører

”Så kan alle se, at priserne ikke kommer til at stige til januar, og vi kan få tid til at forhandle en elbilaftale i ro og mag. Og også skrue op for ambitionerne i forhold til det, regeringen har lagt frem,” siger Socialdemokratiets klimaordfører, Jens Joel.

Det helt lavpraktiske argument er, at hvis et lovforslag både skal nå at blive behandlet, vedtaget for så at kunne træde i kraft 1. januar 2019, så er man ved at være meget tæt på den absolutte deadline.

Det kan umiddelbart overraske, at det er svært for regeringen at nå frem til en aftale.

Urimelig sammenblanding
Lars Løkke Rasmussen (V) og kompagni var nemlig allerede på forhånd sikre på et bredt flertal for deres forslag om at videreføre de lave afgifter i to år, som indgik i regeringens klimaudspil fra oktober.

Ifølge Altingets oplysninger skyldes problemerne først og fremmest, at regeringen vil binde en aftale om afgifter på elbiler sammen med en forhøjelse af andelen af biobrændstoffer i benzin og diesel.

Dokumentation

EU's krav om grøn transport
Det fremgår af EU’s direktiv 2009/28/EF, herefter benævnt VE-direktivet, at 10 procent af energiforbruget anvendt på vej og bane i 2020 skal udgøres af vedvarende energi.

I Energiaftalen af 22. marts 2012 fremgår det, at man i 2020 agter at forhøje iblandingskravet for biobrændstoffer fra de nuværende 5,75 procent til 10 procent, medmindre der kan identificeres mere hensigtsmæssige måder at opfylde direktivets krav på.

Energiaftalens pulje til grøn transport
I forbindelse med sommerens brede energiforlig blev der afsat en pulje på 100 millioner kroner årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at
understøtte grønne løsninger i transportsektoren.

Puljen skal udmøntes af forligsparterne i løbet af efteråret 2018 på baggrund af et oplæg fra regeringen med afsæt i at fremme grøn mobilitet og transport i bred forstand, herunder både kollektiv og individuel transport til lands og kollektiv transport til havs.

Kilde: Energistyrelse, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet


0:000:00