Kritik: Afgifter bremser udbredelsen af elbusser

OMSTILLING: Elbilbranchen kritiserer afgiftssystemet for at favoriserer dieselbusser frem for elbusser. Vi har ikke penge til alt, lyder det fra Venstre.

Hjalte T. H. Kragesteen

Det er skadeligt for udbredelse af elbusser, at energiafgifterne er tre gange større end for dieselbusser.

Sådan lyder kritikken fra Dansk Elbil Alliance.

”Det er et problem, at elbusserne skal betale så meget mere i energiafgift end dieselbusser. Det holder uden tvivl udbredelsen af elbussen tilbage,” siger Søren Jakobsen, der er chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance.

Udmeldingen kommer som reaktion på et svar, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) har givet til Folketinget. Her fremgår det, at en elbus i 2017 kommer til at betale 25,3 øre i energiafgift - opgjort i øre pr. megajoule. For en dieselbus bliver energiafgifterne til staten 8,8 øre.

Skatteministeriet har i forhold til afgifter på dieselbusser lagt energiafgift, CO2-afgift og NOx-afgift sammen. For elbussen er der tale om elafgiften. Og samlet set er energiafgifterne på elbusser altså tre gange større.

Konsekvenser nu
I oktober sidste år blev regeringen enig med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale enige om en elbilaftale. Den aftale betyder, at elbusserne i 2016 er begunstiget af samme ordning som letbanerne, der blot er pålagt en elafgift på 0,1 megajoule. Partierne bag skal mødes igen i 2016 for at drøfte aftalen.

Men allerede nu har udsigten til stigende energiafgifter konsekvenser, lyder det.

”Trafikselskaberne kører med meget stramme budgetter, og man vinder simpelthen ikke udbuddet, når driftsomkostninger bliver så meget højere,” siger Søren Jakobsen.

Han peger på, at el til eksempelvis letbaner næsten er afgiftsfritaget. Og så håber han, at den model kan overføres til elbusserne. Det vil nemlig kunne spare 70.000 kroner på den årlige drift pr. bus lyder det.









0:000:00