Debat

Liberal ungdomspolitiker: I klimaets navn begrænser regeringen vores frihed

DEBAT: I sin iver efter at matche venstrefløjens miljøfanatisme og dække klimaflanken til Socialdemokratiet foreslår regeringen et forbud mod salg af diesel- og benzinbiler i 2030. Det er en farlig tendens for i en højere sags tjeneste at begrænse borgernes personlige frihed, skriver Louise Siv Ebbesen.

Hvor går grænsen for, hvor meget politikerne kan tillade sig at bestemme over danskernes frihed til at vælge, hvordan de vil leve deres liv, hvis blot det er i en højere sags (særligt klimaets) tjeneste, spørger Louise Siv Ebbesen.
Hvor går grænsen for, hvor meget politikerne kan tillade sig at bestemme over danskernes frihed til at vælge, hvordan de vil leve deres liv, hvis blot det er i en højere sags (særligt klimaets) tjeneste, spørger Louise Siv Ebbesen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Louise Siv Ebbesen
Medlem af Liberal Alliance Ungdom og cand.scient.pol.

At de menneskeskabte klimaforandringer er et stort problem, som der næsten ikke er grænser for, hvor mange ressourcer vi skal bruge på at bekæmpe, er et af de få emner, der er klar konsensus om på Christiansborg. Dette delvist med undtagelse af DF.

Måske derfor er det blevet legitimt at foreslå klimalovgivning, uden hensyn til hvor store konsekvenser forslaget har for danskernes livskvalitet. I sin iver efter at matche venstrefløjens miljøfanatisme og dække klimaflanken til Socialdemokratiet inden næste valg har regeringen nu foreslået at forbyde salg af diesel- og benzinbiler i 2030.

Dyrere at være dansker
Det er indlysende, at diesel- og benzinbiler udleder CO2, men transportmidlet har og er i dag en central årsag til, at danskerne kan komme hurtigt og nemt på arbejde, får mest muligt ud af dagen og dermed skabe værdi for sig selv og samfundet. Uden bilen ville der ikke være ressourcer nok til at finansiere investeringer i grøn teknologi, ja overhovedet have et velstandssamfund.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

I sin iver efter at matche venstrefløjens miljøfanatisme og dække klimaflanken til Socialdemokratiet inden næste valg har regeringen nu foreslået at forbyde salg af disel- og benzinbiler i 2030.

Louise Siv Ebbesen
Medlem af Liberal Alliance Ungdom og cand.scient.pol.

Forslaget bærer præg af, at regeringen ikke har forholdt sig til den positive effekt, der er forbundet med, at danskerne har adgang til et bilmarked præget af konkurrence og forskellige teknologier, i forhold til hvor meget forslaget vil reducere klodens CO2-niveau.

I stedet for at gøre det billigere for danskerne at vælge en miljøvenlig bil ved at sænke registreringsafgiften vil dette forslag styre, hvilke teknologier det skal være tilladt at sælge i Danmark, og dermed med al sandsynlighed gøre det endnu dyrere for danskerne at anskaffe sig en bil.

Regeringen burde lade markedet gøre sit arbejde ved at fjerne registreringsafgiften og dermed give danskerne råd til at købe miljøvenlige biler.

Louise Siv Ebbesen
Medlem af Liberal Alliance Ungdom og cand.scient.pol.

Såfremt Danmark står alene med denne dagsorden i EU, vil bilindustrien næppe tilpasse sig det danske marked, i en sådan grad at markedet for elbiler bliver tilstrækkelig konkurrencepræget til at kunne sikre billige elbiler til danskerne. Dertil kommer spørgsmålet om, hvem der skal dække hullet i statskassen, når indtægterne fra registreringsafgiften forsvinder.

Hvad bliver det næste?
Forslaget om forbud mod fossilbiler træder ind i rækken af miljøtiltag, som gør det endnu dyrere at være dansker, uden at det klart fremgår, hvorvidt effekten af forslaget har en så stor betydning for reduktionen af klodens CO2-niveau, at det står i et rimeligt forhold til forslagets negative sider på borgernes livskvalitet.

Forslaget åbner op for en farlig tendens, hvor politikerne i miljøets navn vil begrænse diverse produkter ved at blande sig i markedet i et forsøg på at ændre befolkningens forbrugsmønstre. Enhedslisten foreslår for eksempel at halvere dansk svineproduktion.

Vejen til forslag som helt at forbyde produktion af kød, brugen af flytransport eller plastik er pludselig ikke lang. Disse forslag bliver fremsat i klimaets navn, men hvad med kampen for en bedre folkesundhed? Hvorfor ikke forbyde salget af sukker, tobak, alkohol?

Med andre ord: Hvor går grænsen for, hvor meget politikerne kan tillade sig at bestemme over danskernes frihed til at vælge, hvordan de vil leve deres liv, hvis blot det er i en højere sags (særligt klimaets) tjeneste? Og uden at forholdet mellem de negative konsekvenser for borgernes livskvalitet og forslagets gavnlige effekter for klimaet står i et retfærdigt forhold.

Regeringen burde lade markedet gøre sit arbejde ved at fjerne registreringsafgiften og dermed give danskerne råd til at købe miljøvenlige biler samt lade de teknologiske fremskridt gøre arbejdet. Frem for at gøre det endnu dyrere at være dansker og på planøkonomisk vis diktere, hvilke teknologiformer danske forbrugere må have adgang til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00