Debat

Lilleholt: Hvorfor falder en grøn politik vindmøllebranchen for brystet?

REPLIK: Den seneste støttemodel for vind- og solenergi gavner både klimaet og økonomien. Og så sikrer den sund konkurrence mellem vindmøller og solceller. Det bør vindbranchen bakke op om, skriver energiminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Anders Redder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Chr. Lilleholt
Energi-, forsynings- og klimaminister (V)

Regeringen og Dansk Folkeparti skrev i sommer energipolitisk danmarkshistorie med aftalen om en ny støttemodel for vind og sol i 2018 og 2019. Aftalen er historisk, fordi den for første gang nogensinde lader solceller og vindmøller konkurrere om at levere mest grøn strøm til forbrugerne.

Det betyder helt konkret, at vi afsætter cirka 1 milliard kroner, som vindmølle- og solcelleprojekter kan byde ind på i 2018 og 2019.

Det vil sænke Danmarks CO2-udledninger markant og kunne dække omtrent 140.000 danske husstandes årlige elforbrug med grøn strøm fra ny vedvarende energi.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Det er faldet lobbyisterne i vindbranchen for brystet. Således kritiserer direktøren i interesseorganisationen for vindmølleejerne, Christian Kjær, aftalen her i Altinget 7. november. Kritikken er velkendt, for undervejs i forhandlingsforløbet var vindmøllebranchens lobbyister også på barrikaderne.

Et skridt i den rigtige retning
Med aftalen er der tale om et nybrud i dansk energipolitik, hvor vi går fra håndholdte støtteordninger til udbud, hvor flere teknologier skal konkurrere mod hinanden.

Både sol og vind er nu modne teknologier, der må og skal kunne klare sig med en øget markedsliggørelse. Endemålet er selvfølgelig en fuld udfasning af statsstøtten til vedvarende energi.

Lars Chr. Lilleholt
Energi-, forsynings- og klimaminister (V)

Både sol og vind er nu modne teknologier, der må og skal kunne klare sig med en øget markedsliggørelse. Endemålet er selvfølgelig en fuld udfasning af statsstøtten til vedvarende energi. Der er vi ikke endnu, men med denne aftale har vi taget et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Jeg har forståelse for, at der kan være usikkerhed forbundet med overgangen fra ét støtteregime til et andet, men jeg håber, at den samlede danske vindbranche vil bakke op om de kommende teknologineutrale udbud. Jeg har stor tiltro til den danske vind- og solbranche, og jeg ser meget frem til at se udfaldet af udbuddene.

For regeringen er det afgørende, at den grønne omstilling sker på en så samfundsøkonomisk hensigtsmæssig måde som muligt. Derfor har vi lagt vægt på, at usikkerheden om udsving i elprisen bæres af projektudviklerne – og ikke statskassen og dermed skatteborgerne. Dette stemmer overens med både Energikommissionens og Afgifts- og tilskudsanalysens anbefalinger.

Ingen gambling med borgernes penge
Under PSO-forhandlingerne blev de samlede merudgifter i aftaleperioden for energiaftalen fra 2012 opgjort til ca. 25 mia. kr., hvilket primært var forårsaget af lavere elpriser end forventet.

Regeringen ønsker ikke at gamble med borgernes penge, og derudover er det mere rimeligt, hvis det er de projektudviklere, der byder på opgaverne og får statsstøtten, som også bærer en del af risikoen.

Nu hvor PSO-afgiften afskaffes og støtten til vedvarende energi betales over finansloven, vil budgetskred betyde, at der skal findes penge andre steder ved enten at hæve andre skatter og afgifter eller skære ned på velfærden, hvis udgifterne til energipolitikken løber løbsk. Det vil vi ikke risikere, og derfor er det vigtigt at have styr på økonomien i energipolitikken.

Aftalen skal derudover give erfaringer til udarbejdelsen af fremtidens energipolitik, hvor teknologierne i stigende grad skal konkurrere mod hinanden om at levere mest mulig grøn energi til forbrugerne. Med denne aftale sikrer vi hele tre ting på én gang.

Vi sikrer en fortsat ambitiøst grøn omstilling væk fra fossile brændsler. Vi sikrer konkurrence mellem teknologier om at levere mest grøn energi til forbrugerne. Og vi sikrer, at der ikke kommer uventede ekstraregninger til forbrugerne, ligesom vi så gang på gang med PSO-afgiften.

Vi havde gerne set, at oppositionspartierne også tog ansvar for fremtidens energipolitik, men det var på trods af ihærdige forsøg ikke muligt.

Men derfor kan vi jo godt lave brede aftaler på energiområdet i fremtiden, ikke mindst når vi på den anden side af nytår skal forhandle om en ny energiaftale for perioden efter 2020.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Christian Lilleholt

MF (V), fhv. energi-, forsynings- og klimaminister
journalist (DJH 1993)

0:000:00