Mærsk vil være CO2-neutral i 2050

MÅL: Den danske transportgigant Mærsk vil sætte skub på den grønne omstilling og selv være CO2-neutral i 2050. Det betyder, at motorproducenter, værfter og teknologileverandører skal i gang med omstillingen nu.

Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

I 2050 skal verdens største shippinggruppe, Mærsk, have reduceret sit CO2-udslip til nul.

Det oplyser Mærsk til Financial Times.

"Vi bliver nødt til at stoppe forbruget af fossile brændstoffer. Vi bliver nødt til at finde en anden type brændstof eller en anden måde at drive forretning på. Dette er ikke bare en ny nedskæringsøvelse. Det er en øvelse, hvor vi som et selskab bliver nødt til at adskille os fra resten," siger Søren Toft, der er driftsdirektør i Mærsk, til Financial Times.

Næste 10 år afgørende
Mærsk står i dag for omkring en femtedel af det globale containermarked, og omstillingen for den danske transportgigant betyder, at hele kæden af leverandører, fra producenter til værfter, skal til at skifte kurs.

De næste fem-ti år bliver afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flådeteknologi, der skal udvikle og forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af fossilfrie løsninger.

Søren Toft
Driftsdirektør, Mærsk

I dag er alle led nemlig afhængig af olie, og de fleste skibe hos Mærsk har en levetid på 20 til 25 år. Derfor har Mærsk sat et mål om, at der skal skabes CO2-neutrale skibe fra senest 2030 for at nå målet.

”De næste fem-ti år bliver afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flådeteknologi, der skal udvikle og forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af fossilfrie løsninger,” siger Søren Toft i en pressemeddelelse.

Rederier fylder
I pressemeddelelsen fremgår det, at Mærsk gennem de seneste fire år har investeret over seks milliarder kroner i at udvikle energieffektive løsninger og har mere end 50 ingeniører på opgaven.

En af de største udfordringer er at få udviklet et batteri, der er stærkt nok til de store containerskibe. For hvor en elbil måske kan køre op til 800 kilometer inden en opladning, så er sejlturen fra Panama til Rotterdam over 8000 kilometer uden de store muligheder for at ”lade op.”

Siden 2007 har Mærsk reduceret sit CO2-udslip med 46 procent.

0:000:00