Ny fremskrivning: I 2030 køber danskerne stadig flere fossile end grønne biler

Mere end hver anden bil, der sælges i 2030, vil køre på benzin- eller diesel, forudser Energistyrelsen i ny klimafremskrivning. Nok for konservativt, vurderer Anders Eldrup. 

I de første tre måneder af 2021 var næsten hver fjerde af de solgte biler i Danmark grønne el- eller hybridbiler. Det er over dobbelt så stor en andel som i samme kvartal af 2020. 
I de første tre måneder af 2021 var næsten hver fjerde af de solgte biler i Danmark grønne el- eller hybridbiler. Det er over dobbelt så stor en andel som i samme kvartal af 2020. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Selvom en hastigt stigende andel af danskerne over de seneste år har købt en ny el- eller hybridbil, er der stadig lange udsigter til, at de mere klimavenlige køretøjer får overtaget på bilmarkedet.

Sådan lyder i hvert fald buddet fra Energistyrelsen, der i en ny fremskrivning af transportsektorens klimapåvirkning skriver, at antallet af nyregistreringer af el- og hybridbiler først overhaler antallet af nye benzin- og dieselbiler efter 2030.

Her vil der ifølge styrelsen blive solgt 144.000 grønne køretøjer, hvilket betyder, at der vil være i alt cirka 730.000 el- og hybridbiler ud af en samlet bilpark på over 3,2 millioner biler.

”På trods af den grønne omstilling af vejtransporten, særligt personbiler, hvor eldrevne biler udgør en stigende andel af nybilsalget, vil størstedelen af køretøjsbestanden i 2030 fortsat være benzin- og dieselbiler,” står der i notatet.

Der er dog en risiko for, at Energistyrelsens skøn er sat for konservativt, vurderer Anders Eldrup, tidligere formand for bilkommissionen, der har rådgivet regeringen om vejen til en grønnere bilpark.

Han vil ikke gætte på, hvor mange grønne biler, danskerne har købt i 2030, men han forventer, at omstillingen vil gå hurtigere, end man aktuelt forventer.

”Erfaringen fra andre store teknologiskift er, at det går langsomt til en start, men at det går hurtigere, end man regner med, når først der er hul på bylden. Det skulle ikke undre mig, om det også går sådan her,” siger han.

I de første tre måneder af 2021 var næsten hver fjerde af de solgte biler i Danmark ifølge Skatteministeriet grønne el- eller hybridbiler. Det er over dobbelt så stor en andel som i samme kvartal af 2020.

Samtidig regner en af landet største bilkoncerner, Semler Group, ifølge Berlingske med, at mellem 30 og 40 procent af deres salg i 2021 vil udgøres af el- og hybridbiler i år.

0:000:00