Eldrup: Vejen væk fra benzin og diesel er lang og bumpet

INTERVIEW: Det er en stor og svær opgave at sikre udfasningen af fossile biler uden at slå bunden ud af statskassen. Men når først omstillingen er kommet i gang, kan det gå stærkt, vurderer Anders Eldrup som formand for ny afgiftskommission.

Behovet for et elssytem, der understøtter omfattende opladning af elbiler, er et lidt overset problem i den grønne omstilling af bilparken.
Behovet for et elssytem, der understøtter omfattende opladning af elbiler, er et lidt overset problem i den grønne omstilling af bilparken.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Hensynet til klimaet og statens finanser er på kollisionskurs, hvis de politiske ambitioner om at sikre en grøn omstilling af bilparken skal indfris inden for en ikke alt for fjern fremtid.

Både på den korte bane, fordi det koster statskassen et betydeligt tab hver gang en benzin- eller dieselbil vælges fra til fordel for en elbil, der aktuelt er stort set fritaget fra registreringsafgift.

Og på den længere bane hvor et stigende andel elbiler vil betyde færre løbende indtægter fra ikke mindst brændstofafgifter på benzin og diesel.

Den udfordring efterlader store ubesvarede spørgsmål om, hvordan man skal komme fra de nuværende mindre end én procent elbiler til regeringens ambition om en million el- og brintbiler i 2030.

Det her er jo ikke noget, der kan laves i en osteklokke. Det er jo noget, som berører stort set alle danskere.

Anders Eldrup
Formand for kommision for grøn omstilling af personbiler

”Det er en stor opgave, og det er svært. Det er jo en stor og ambitiøs samfundsforandring at ville standse folks køb af fossile biler allerede om ti år,” siger Anders Eldrup.

Han er nyudnævnt formand for den kommission, regeringen netop har nedsat til at finde måder at indfri de politiske målsætninger.

Tre hovedudfordringer
Sammen med fem faglige kapaciteter fra primært DTU og Københavns Universitet samt et ministerielt forankret sekretariat har han nu knap to år til at hugge den gordiske knude over.

Let forsimplet er der tre centrale problemer, der skal løses.

Hvordan understøtter man et øget salg af først og fremmest elbiler. Hvordan forhindrer man, at et stigende antal elbiler ikke reducerer den indtægtskilde til staten på godt 50 milliarder kroner årligt, som de forskellige bilafgifter samlet set bidrager med.

Dokumentation

Kommissionens medlemmer

Kommissionen vil bestå af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: 

  • Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
  • Otto Anker Nielsen fra DTU
  • Ninette Pilegaard fra DTU
  • Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
  • Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt 6 eksterne medlemmer, vil kommissionen bestå af 4 afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimami-nisteriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Derudover etableres der en følgegruppe til kommissionen. Følgegruppen kan fun-gere som nyttig vidensbank for kommissionen. På denne måde vil følgegruppen kunne bidrage med aktuel og relevant viden og sparring til kommissionens arbejde om bl.a. den teknologiske udvikling, incitamenter og økonomiske forhold.

Kommissionen vil få stillet et sekretariat til rådighed bestående af embedsmænd fra Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Miljø- og Fødeva-reministeriet samt Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Læs kommisoriet her.


0:000:00