Ny rapport: Grøn vognpark kræver nye afgifter

RAPPORT: Bedre infrastruktur sætter ikke skub i grøn transport. Man er nødt til at ændre på afgifterne, hvis den grønne omstilling skal lykkes, konkluderer ny rapport fra Concito.
"Der er ikke ret mange, der går ud og køber noget, der er markant dyrere, bare fordi det er grønt,” siger Susanne Krawack.
"Der er ikke ret mange, der går ud og køber noget, der er markant dyrere, bare fordi det er grønt,” siger Susanne Krawack.
Agnete Finnemann Scheel
Fakta

Concito har med støtte fra Trafikstyrelsen og Energistyrelsen indsamlet og vurderet virkemidler til en hurtigere indfasning af grønne bil-teknologier og brændstoffer. Sigtet er at give input til udmøntning af regeringens pulje på 70 mio. kr. til infrastruktur, til grønne trans- portformer og til regeringens kommende klimaplan. 

Concito har derfor bedt interesseorganisationer og enkeltpersoner om at præsentere de virkemidler, de ønsker gennemført for at styrke indfasningen af netop deres teknologi. 

Rapporten er baseret på en workshop med disse og skrevet af chefkonsulent i Concito Susanne Krawack

”I øjeblikket er hovedbarrieren for grøn omstilling af transportsektoren, at prissignalet er forkert,” siger Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito og ekspert i transport og klimatilpasning.

Det kan nemlig ikke længere betale sig at købe en elbil, og det er den største barriere for det grønne indtog i bilflåden.

”De små energiøkonomiske biler er blevet så billige, at de udkonkurrerer små elbiler. Der har man skudt sig lidt i foden i forhold til at få elbiler ind på markedet,” siger Susanne Krawack, der mener, at der derfor er brug for omlægning af afgifterne.

Det er hovedkonklusionen i en ny rapport fra Tænketanken Concito, som udkommer torsdag. Og konklusionerne blev lidt anderledes end forventet. 

70 mio. kan ikke stå alene
”Den opgave, vi fik, var at se på, hvordan man hurtigere kan indfase de her grønne teknologier med henblik på infrastrukturen med ladestandere og gastankstationer. Og det, vi ender med at konkludere, er, at det ikke betyder så meget. Der er nogle større barrierer,” fastslår Susanne Krawack.

Partierne bag energiforliget offentliggjorde onsdag, hvordan de 70 mio. kroner i infrastrukturpujlen skal fordeles (find oversigten her). En fordeling, Susanne Krawack synes, ser fornuftig ud, men effekten på den grønne transport er og bliver altså afgiftsafhængig.

”Folk er jo rationelle. Der er ikke ret mange, der går ud og køber noget, der er markant dyrere, bare fordi det er grønt,” siger hun. 

Politisk handling med det samme
I rapporten foreslår Concito, at man på afgiftsiden sidestiller plug-in-hybridbiler med el-biler samt sidestiller gas med diesel, så busser og lastbiler også kan bevæge sig mod en grøn omstilling.

”Man har lukket øjnene lidt for den tunge trafik. Og hvis vi skal have en løsning på det område, så er vi nødt til at få noget gas ind,” siger Susanne Krawack.

For selvom det nu ikke er en drivhusgas-fri brændstof, vil det på længere sigt med biogas og syntesegas være fornuftigt at satse på. 

En afgiftsfritagelse bliver uden tvivl mere omkostningstung end de 70 mio. til infrastruktur, men Concito vil ikke sætte tal på, hvad der skal til for at skubbe til omstillingen.

Susanne Krawack foreslår dog "en klog" afgift, der i stedet for at have en udløbsdato har et mål om at få et bestemt antal grønne biler på gaden.

Og der er ikke lang tid at løbe på. Faktisk vurderer Concito, at der er en enkelt generation af biler at løbe på, hvis vi i Danmark skal nå målet om at være et fossilfrit samfund i 2050.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00