Nye samarbejdsaftaler på plads: Kommuner forpligter sig til grøn omstilling af store dele af busflåden

AFTALT: Transportminister Benny Engelbrecht har indgået klimasamarbejdsaftaler med seks af landets største kommuner. Aftalerne sikrer en grøn omstilling af en fjerdedel af den samlede kollektive busflåde.

Transportminister Benny Engelbrecht (tv.), overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (midtfor) og borgmester i Frederiksberg Kommune Simon Aggesen (th.) præsenterede i dag klimasamarbejdsaftalerne på et pressemøde på Frederiksberg. 
Transportminister Benny Engelbrecht (tv.), overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (midtfor) og borgmester i Frederiksberg Kommune Simon Aggesen (th.) præsenterede i dag klimasamarbejdsaftalerne på et pressemøde på Frederiksberg. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Jeppe Maagaard Holm

Fra 2021 vil alle nye bybusser i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Vejle og Frederiksberg Kommuner være nulemission.

Det er en del af de klimasamarbejdsaftaler, som transportminister Benny Engelbrecht (S) netop har indgået med de seks kommuner.

De seks kommuner står i dag for omkring en fjerdedel af den samlede kollektive buskørsel.

"Jeg er utroligt glad for, at vi har indgået en række ambitiøse aftaler, som skal være begyndelsen på et gearskifte af den grønne omstilling i kommunerne," udtaler Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

"Jeg håber og tror på, at flere af landets kommuner vil følge efter og tiltræde de mål, som landets største kommuner forpligtiger sig til," lyder det videre.

Grønne forpligtelser
Samarbejdsaftalerne er en del af en aftale fra april.

Regeringen blev dengang enig med Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet om en aftale, der udmønter 75 millioner kroner, som blev afsat på finansloven til en grøn buspulje. Med aftalen i april blev partierne også enige om, at der skal skulle indgås klimasamarbejdsaftaler med landets største kommuner.

Med de nye aftaler forpligter fem af seks kommuner sig også til at omstille den kommunale bilpark. I fire kommuner skal alle nye kommunale personbiler være nulemissionskøretøjer fra i år eller fra næste år.

Åbner for nulemissionszoner i København
Med aftalen forpligter Københavns Kommune sig til, at alle nye busser fra 2020 skal være nulemissionsbusser, mens alle dieselbusser skal være omstillet til nulemission inden udgangen af 2025.

Dokumentation

Aftalen betyder følgende for de seks kommuner: 

  • Københavns Kommune: Alle nye busser skal fra 2020 være nulemissionsbusser. Alle dieselbusser skal inden udgangen af 2025 være omstillet til nulemission. Transport- og Boligministeriet vil sammen med Miljø- og Fødevareministeriet og kommunen undersøge, hvordan nulemissionszoner kan etableres som forsøgsordning.
  • Frederiksberg Kommune: Alle nye busser skal være nulemissionsbusser fra 2020. Dieselbusser skal helst i 2025 være udfaset. I år 2030 skal alle kommunale køretøjer køre på CO2-neutrale drivmidler. Alle borgere på Frederiksberg skal senest i 2025 have mulighed for at lade deres elbil op højst 250 fra meter fra deres bolig.
  • Aarhus Kommune:  Alle nye kommunale vejgående køretøjer skal køre på CO2-neutrale drivmidler eller være nulemission fra 2025. Nye kommunale personbiler samt bybusser skal være nulemission fra 2020.
  • Aalborg Kommune: Alle nye bybusser skal være nulemission fra 2021. Alle nye kommunale personbiler skal være nulemission fra 2025. 
  • Odense Kommune: Alle nye bybusser og alle nye kommunale personbiler skal være nulemission fra 2021. Kommunens byråd har desuden netop vedtaget en ny klimaplan, som betyder, at Odense skal være klimaneutral i 2030.
  • Vejle Kommune: Alle nye bybusser skal i 2021 være nulemissionsbusser. Der skal lægges en plan for grøn omstilling af alle kommunale personbiler og køretøjer i 2021.

Kilde: Transport- og Boligministeriet.


0:000:00