Debat

Økologisk Råd og Drivkraft Danmark: Fremtidens VE-brændstoffer bør baseres på el og affaldsprodukter

DEBAT: Politikerne bør fremtidssikre løsningerne til den tunge transports omstilling ved at slå fast, at fremtidens VE-brændstoffer baseres på el og affaldsprodukter, skriver Jeppe Juul og Jeppe Røn Hartmann.

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

På den korte bane forventes et øget iblandingskrav opfyldt med 10 procent bioethanol i benzinen, hvilket ifølge Klimarådet vil have betydelig positiv klimaeffekt.  

Jeppe Juul og Jeppe Røn Hartmann

Af Jeppe Juul og Jeppe Røn Hartmann
Hhv. transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd og politisk chef i Drivkraft Danmark

Regeringen lægger med sit klima- og luftudspil op til at hæve iblandingen af biobrændstoffer i benzin og diesel fra 5,75 procent i dag til 8 procent fra 2020. Udspillet har genstartet debatten om biobrændstoffers bæredygtighed.

Klimarådet og flere grønne organisationer har advaret imod at anvende første generations biodiesel (1G) til målopfyldelsen, fordi en række rapporter har vist, at nogle 1G-biodieselprodukter er mindre bæredygtige end andre, når det gælder hensynet til miljø og klima. Den diskussion er helt nødvendig og afgørende for de valg, vi træffer!

På den korte bane forventes et øget iblandingskrav opfyldt med 10 procent bioethanol i benzinen, hvilket ifølge Klimarådet vil have betydelig positiv klimaeffekt.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Du kan kommentere indlægget i bunden – vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

El og affald
På længere sigt vil bioethanol dog ikke få os i mål. Der skal andre løsninger til. Her er der især brug for udvikling af fremtidens VE-brændstoffer til flytrafikken og erstatninger for fossil diesel i den tunge transport, som ikke ser ud til at kunne elektrificeres med batterier. Elektrofuels, som kan produceres med VE-strøm og uden brug af biomasse, kan blive en væsentlig del af løsningen sammen med avancerede biobrændstoffer og biogas produceret på affaldsprodukter.

Når politikerne alligevel forventes at ændre i biobrændstofloven med en forøgelse af iblandingskravet, bør de ved samme lejlighed præcisere ambitionen om at udfase 1G-biobrændstoffer og samtidig slå fast, at i fremtiden skal VE-brændstoffer baseres på el og affaldsprodukter. Dette kunne understreges ved at ændre navnet til ”VE-brændstofloven”.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Juul

Transportpolitisk chef , Rådet for Grøn Omstilling, medlem af bestyrelsen i Transport & Environment
cand.scient.soc. (Roskilde Uni.)

Jeppe Hartmann

Politisk chef, Drivkraft Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008)

0:000:00