Offentlig bilpark kan vise klimavejen

KLIMAPLAN: Krav til en mere grøn offentlig bilpark kan være på vej. Regioner og kommuner kan ifølge regeringens klimaplan spare både penge og CO2 ved at gå foran.
Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde
Kommunerne kan om ganske kort tid blive pålagt at skifte gamle benzinslugende biler i hjemmehjælpen og vej- og parkafdelinger med mere miljøvenlige alternativer. Det er i hvert fald et af forslagene i det virkemiddelkatalog over potentielle tiltag for at nå regeringens 2020-klimamål, som blev præsenteret onsdag.

Her fremgår det, at Trafikstyrelsens nuværende anbefalinger om det offentliges indkøb af biler gøres obligatoriske. Det vil kunne bidrage med omkring 45.000 af de fire millioner tons CO2-reduktion, som regeringen skal hente med sin kommende klimalov.

"Vi synes, det er glimrende, at der i det her katalog over virkemidler er fokus på, hvad det offentliges indkøb kan bidrage med for at nå 2020-målene. Det offentlige indkøber for 290 milliarder kroner om året, så det er en væsentlig måde, vi kan bidrage," siger Rikke Dreyer, der er formand for Forum for Bæredygtige Indkøb.

Begrænset effekt
Ifølge regeringens virkemiddelkatalog er en mere grøn offentlig bilpark et relativt billigt bidrag set i et samfundsøkonomisk perspektiv. Det skyldes ikke mindst, at kommuner og regioner forventer at kunne spare det samme på brændstof, som det kan koste ekstra at købe en mere miljøvenlig bil.

I Det Økologiske Råd ser man positivt på tiltaget. Man mener dog, at det er for uambitiøst i forhold til, hvor stort potentialet kunne være ved at stille et generelt krav om miljøvenlig transport af alle varer, som det offentlige køber.

Det offentlige indkøber for 290 milliarder kroner om året, så det er en væsentlig måde, vi kan bidrage.

Rikke Dreyer
Formand for Forum for Bæredygtige Indkøb

"Det ville give en betydeligt større effekt, som vi har opfordret ministeren til at regne på. Vi frygter, at det her bliver et af de få tiltag på transportområdet, som bliver realiseret, og som ikke reelt vil batte noget," siger Christian Ege, sekretariatschef i Det Økologiske Råd.

Et godt signal
Den offentlige bilpark udgøres af omkring 24-25.000 personbiler. Set i forhold til en samlet bilpark i Danmarks på over to millioner biler er det kun en meget lille del af transporten, der vil blive berørt.

"Hvis man skal motivere nogen til at tilbyde nogle mere bæredygtige løsninger, så er det jo en god idé at vise, at der er et stort indkøbspotentiale at gå efter," siger Rikke Dreyer.

Kommuner er i gang
KL er ikke altid lige begejstret, når der presses nye krav ned over kommunerne. Men på det her område er landsorganisationen positiv.

"Rigtig mange kommuner prioriterer allerede klimaet højt, når de køber biler. Både ved at gå forrest med elbiler og ved at facilitere delebilsordninger," siger specialkonsulent i KL Peter Riis.

Dokumentation

Trafikstyrelsens anbefalinger for indkøb af biler:

Personbiler
A+-mærkning for personbiler til højst 5 personer.
Minimum B-mærkning for personbiler til 6-7 personer.
Minimum E-mærkning for personbiler til 8-9 personer.

Varebiler
A+-mærkning for varebiler på højst 2000 kg.
Minimum A-mærkning for varebiler på 2001-2500 kg.
Minimum D-mærkning for varebiler på 2501-3000 kg.
Minimum E-mærkning for varebiler på 3001-3500 kg.
Minium E-mærkning for pickup-varebiler med firehjulstræk på 2001-3500 kg.

Kilde: Trafikstyrelsen


0:000:00