Omstridt flyafgift lagt i graven

SKATTEREFORM: Der er ingen flyafgift i regeringens skattereform. Behovet er der ikke, lyder det fra Socialdemokraterne. DI jubler.
Dansk Industri jubler over, at der ikke er flyafgifter med i regeringens skattereform.
Dansk Industri jubler over, at der ikke er flyafgifter med i regeringens skattereform.Foto: colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Selvom S og SF gik til valg på at lægge afgift på flybilletter, så er det ikke en del af regeringens skattereform. Reformen er udtryk for en god, fælles løsning mellem regeringspartierne, lyder det fra Socialdemokraterne.

"Vi mener ikke, at der er behov for en flyafgift i det her udspil. Vi har fundet andre elementer, som er med til at løse Danmarks udfordringer," siger skatteordfører Thomas Jensen (S) til Altinget | Transport. Han vil ikke vil gå yderligere ind i en diskussion af, hvorfor flyafgiften ikke er med.

Forud for efterårets valgkamp præsenterede S og SF det fælles udspil "Fair Løsning 2020", hvor man ville finde 700 millioner kroner ved at indføre en afgift på 75 kroner pr. flybillet. Men da partierne blev enige om et regeringsgrundlag med Radikale - som var skeptisk over for afgiften - var afgiften ikke nævnt. 

Det betød dog ikke en endelig aflivning af flyafgiften, som kilder over for Altinget | Transport dengang meddelte, at der var enighed i regeringen om at indføre i en eller anden form. Det skulle ske med skattereformen, lød det.

Vi er rigtig glade for, at regeringen har lyttet til branchens bekymringer. Nu håber vi så bare, at der ikke kommer en sådan afgift på et senere tidspunkt.

Per Henriksen
Chefkonsulent og ansvarlig for luftfartsområdet i DI Transport.

Sådan blev det altså ikke, men det ærgrer ikke Socialdemokraterne:

"Det er en god og sammenhængende reform, og jeg begræder ikke, at der mangler nogle elementer," siger Thomas Jensen.

SF: Skattereform handler ikke om klima
S og SF's argument bag flyafgiften har hidtil været, at den vil sikre en klima- og miljøgevinst, hvilket også er Enhedslistens begrundelse for at indføre en afgift. Men det grønne argument bider i dag ikke på SF's skatteordfører, Jonas Dahl:

"Regeringen har allerede taget en lang række initiativer på klima- og miljøområdet, blandt andet med NOx-afgiften. Vi er allerede ambitiøse på det område. Formålet med skattereformen er at sænke skatten på arbejde - det har ikke været målet at tage fat på miljøspørgsmål. Det har vi allerede gjort, og det vil vi fortsætte med fremadrettet," siger han.

Under valgkampen blev flyafgiften en varm kartoffel, der splittede de socialdemokratiske folketingskandidater i Nordjylland, hvor Aalborg Lufthavn protesterede voldsomt. Mens Orla Hav (S) og Bjarne Lausten (S) vendte sig imod afgiften, forsvarede den nuværende trafikordfører, Rasmus Prehn (S), idéen.

DI jubler
For nylig præsenterede regeringens luftfartsudvalg sine anbefalinger til at sikre en konkurrencedygtig dansk luftfart. Her var anbefalingen, at man ikke skulle indføre en flyafgift.

"Erfaringer fra andre lande viser, at passagerafgifter har en meget negativ indflydelse på især indenrigsluftfarten. Vi er bange for, at det i den grad vil påvirke trafikstrømmene negativt, så luftfartsselskaberne fravælger de danske provinslufthavne," sagde formanden for udvalget, Henning Christophersen, dengang til Altinget | Transport.

DI Transport sad også med i udvalget og er i dag begejstret for, at regeringen har droppet afgiften.

"Vi er rigtig glade for, at regeringen har lyttet til branchens bekymringer. Nu håber vi så bare, at der ikke kommer en sådan afgift på et senere tidspunkt," siger Per Henriksen, der er chefkonsulent og ansvarlig for luftfartsområdet i DI Transport.

Det er ikke planen, at den skal komme senere, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, lyder det fra Socialdemokraterne.

"Det er klart, at hvis der opstår nogle huller eller uhensigtsmæssigheder, som vi ikke er klar over lige nu, så gør vi noget ved det. Men ellers er det her, hvad regeringen ønsker på skatteområdet i denne valgperiode," siger Thomas Jensen.

Selvom flyafgiften er ude af skattereformen, er transportsektoren ikke gået helt fri for afgifter. Blandt andet vil regeringen øge beskatningen på dieselbiler, ligesom det skal være dyrere at køre i firmabil. Læs, hvad der angår transportområdet her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Jensen

MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

Jonas Dahl

Regionsdirektør, Region Midtjylland. Bestyrelsesformand, Egmont Højskolen, bestyrelsesformand, Randers Statsskole og bestyrelsesmedlem Aarhus Universitet
cand.mag. i samfundsfag og historie (Aarhus Uni. 2007), INSEAD Executive Management Program (2018)

Per Henriksen

Chefkonsulent, DI Transport, sekretariatsleder, Brancheforeningen Dansk Luftfart
cand.lact. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1982), MBA, phd. (CBS)

0:000:00