Overblik: Det skal du vide før hastesamråd om de hemmeligholdte klimaberegninger

Torsdag eftermiddag skal Benny Engelbrecht i samråd om sagen om tilbageholdte klimaberegninger under forhandlingerne om infrastrukturplanen. Få overblikket over de centrale punkter i sagen her. 

Støttepartierne vil tage stilling til, om de tilbageholdte klimaberegninger skal koste transportministeren jobbet, efter hastesamrådet torsdag.
Støttepartierne vil tage stilling til, om de tilbageholdte klimaberegninger skal koste transportministeren jobbet, efter hastesamrådet torsdag.Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Det bliver en højspændt torsdag eftermiddag på Christiansborg for Benny Engelbrecht (S).

Transportministeren er nemlig blevet kaldt i hastesamråd af transportudvalget ovenpå afsløringen af, at der er blevet tilbageholdt centrale klimaberegninger i forhandlingerne om en ny infrastrukturplan.

Til samrådet beder udvalget ministeren om at “redegøre for forløbet”, hvor der er blevet udarbejdet tal for CO2-udledningen af projekterne, som efterfølgende blev tilbageholdt, på trods af at flere aftalepartier efterspurgte lige præcis tal på klimabelastningen.

Derudover vil transportudvalget have ministeren til at “klargøre sin egen involvering i beslutningerne, ministerens viden om beslutningen, og hvornår ministeren første gang blev opmærksom på, at tallene findes”.

Få overblik over de mest centrale spørgsmål i sagen her.

 

Hvad er sagen kort? 

Da man tilbage i foråret skulle forhandle om den nye infrastrukturplan, spurgte flere af aftalepartierne gentagne gange efter beregninger på CO2-udledningen af projekterne.

Her svarede Benny Engelbrecht, at de tal ikke fandtes. Men det viser sig ikke at passe, hvilket Ingeniøren og MobilityWatch kunne afsløre i sidste uge.

Tallene for CO2-udledningen eksisterede under forhandlingerne, men blev tilbageholdt for forligskredsen på trods af gentagne forespørgsler om at se tallene. Transportministeren forsvarer hemmeligholdelsen med argumentet om, at beregningerne var for upræcise.

Siden afsløringen er ministeren blevet kaldt i hastesamråd, ligesom han har forklaret sig individuelt over for støttepartierne.

 

Hvad siger støttepartierne? 

Det er dog ikke lykkedes transportministeren at bløde støttepartierne synderligt op under de krisemøder, der er blevet afholdt i denne uge efter afsløringerne af klimaberegningerne.

Tirsdag eftermiddag skulle Benny Engelbrecht forsvare sig over for Enhedslisten. Men han havde ikke held til at mane partiets politiske ordfører, Mai Villadsen, til ro.

“Jeg mener stadig efter dette her møde, at det er en alvorlig sag,” siger Mai Villadsen ifølge Politiken.

Heller ikke Radikale Venstre gik opløftet fra det krisemøde, Benny Engelbrecht afholdte med partiet onsdag morgen.

Transport- og klimaordfører Rasmus Helveg Petersen (RV) kalder det for en fejl, at tallene ikke blev udleveret, selvom der var en vis usikkerhed omkring dem.

"Men jeg accepterer, at han ikke har fortiet bevidst, men at han blot ikke har stolet nok på sine egne tal til at ville udlevere dem", siger han til Politiken.

Både Enhedslisten, Radikale Venstre, og SF har meldt ud, at de først efter samrådet torsdag vil tage stilling til, om sagen skal koste transportministeren jobbet.

 

Hvad siger ministeren? 

Det bærende argument for transportministerens tilbageholdelse af klimaberegningerne er, at tallene ikke var præcise nok. Derfor blev de heller ikke brugt under forhandlingerne, siger Benny Engelbrecht.

“Beregningerne af CO2 fra anlæg var, som jeg tidligere har sagt, ikke tilstrækkeligt konsoliderede og dermed ikke robuste nok til blandet andet at være sammenlignelige på tværs af projekter,” siger ministeren i et brev til Folketingets transportordførere ifølge Ingeniøren.

Ministeren påpeger, at embedsværket har vurderet, at beregningerne omkring CO2-udslippet ved anlægsprocessen ikke var retvisende, da der var for mange usikkerhedsfaktorer. Derfor kunne han ikke bruge tallene i forhandlingerne, siger han.

 

Hvad mangler vi svar på? 

Når ministeren på samrådet skal redegøre for forløbet omkring CO2-beregningerne, vil spørgsmålene primært kredse om ministerens involvering i sagen.

Der savnes svar på, hvornår Benny Engelbrecht første gang blev opmærksom på, at der fandtes tal for CO2-udledningen, samt i hvilken grad ministeren var involveret i beslutningen om at tilbageholde de eksisterende tal for aftalepartierne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Mai Villadsen

MF (EL), fhv. politisk ordfører

Rasmus Helveg Petersen

Kommunikationschef, Vattenfall Danmark, fhv. MF (R), klima- og energiminister
journalist (DJH 1993)

0:000:00