Parlament vil begrænse lastbilers CO2-udledning

FLERTAL: Europa-Parlamentet vedtog onsdag krav om, at hver femte lastbil skal være lavemissions-køretøjer i 2030, og at producenter skal reducere udledning fra nye lastbiler med over en tredjedel.

Europa-Parlamentet vedtog onsdag skærpede udledningskrav for lastbiler.
Europa-Parlamentet vedtog onsdag skærpede udledningskrav for lastbiler.Foto: Martin Sylvest Andersen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Europa-Parlamentet gav klimaambitionen et nøk opad, da et flertal onsdag fastlagde en samlet holdning til nye udledningskrav for lastbiler.

Kommissionen havde oprindeligt foreslået, at producenterne af de tunge køretøjer skulle sikre, at nye køretøjer i gennemsnit udleder 15 procent mindre CO2 i 2025 og 30 procent mindre i 2030 end niveauet i 2019.

Det skærpede Europa-Parlamentet til henholdsvis 20 og 35 procent. Samtidig stiller Europa-Parlamentet krav om, at hver femte producerede lastbil i 2030 er et lavemissionskøretøj. Et lavemissionskøretøj er i denne sammenhæng et, der udleder halvt så meget som niveauet i 2019.

”Sektoren vokser hurtigt, og det samme gør dens udledninger. Vi er enige om at hæve ambitionerne i forhold til Kommissionens forslag, hvilket er muligt med de eksisterende teknologier. Samtidig er vi også nødt til at forberede os på ny teknologier,” siger hollandske Bak Eickhout fra De Grønne, som er talsmand på sagen.

Reduktionskravene for de tunge køretøjer indgår i den tredje og sidste del af Kommissionens vejpakke. Og hvis producenterne overskrider de nye krav, så er der lagt op til bøder i størrelsesordenen 5.000-6.800 euro per gram CO2/ton-km.

Udspil havde undtagelser
I Kommissionens udspil omfattede reduktionsmålene følgende fire grupper af tunge køretøjer:

Mere specialiserede tunge køretøjer friholdes på nuværende tidspunkt for bindende reduktionskrav, idet det vurderes at være teknisk vanskeligt at fastlægge relevante CO2-krav. Skraldebiler og entreprenør-lastbiler undtages helt for krav i Kommissionens forslag.

I Parlamentet stemte 373 for, 285 imod, mens 16 stemte blankt. Nu starter videre forhandlinger med både Kommissionen og Rådet.

"Det her er et vigtigt skridt i den rigtige retning i forhold til at få løst vores klimaudfordringer," siger det socialdemokratiske medlem af Parlamentet Christel Schaldemose til Ritzau.

0:000:00