Parlamentet skruer markant op for krav til bilers CO2-udledning

KLIMA: Europa-Parlamentets miljøudvalg kræver tæt på en halvering af udledningen af drivhusgasser fra nye biler i 2030. Det er markant strammere end Kommissionens udspil.

Står det til et flertal i Europa-Parlamentet, så skal nye bilers udledning af drivhusgasser næsten være halveret i 2030.
Står det til et flertal i Europa-Parlamentet, så skal nye bilers udledning af drivhusgasser næsten være halveret i 2030.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Kim Rosenkilde

Sent mandag blev et flertal i Europa-Parlamentets miljøudvalg enige om at støtte et krav om, at nye biler skal udlede 45 procent mindre drivhusgasser i 2030 end i 2021 og 25 procent mindre allerede i 2025.

Det er en klar skærpelse af Kommissionens udspil fra november 2017. Her lød ambitionen på en 30 procents reduktion i 2030 og 15 procent i 2025. Det glæder Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

”Med Europa-Parlamentets afstemning i dag melder EU sig tilbage i både klimakampen på transportsiden og kampen om fremtidens arbejdspladser i bilindustrien," siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Flertallet bag de skærpede krav består af parlamentets socialdemokratiske gruppe sammen med venstrefløjsgruppen De Grønne og medlemmer af den liberale gruppe. 

Regeringen blandt strammerne
Den europæiske billobby ACEA har ifølge Politico været hårde modstandere af skærpede krav. Her ville man i stedet have kravene skrevet ned til en 20 procents reduktion i 2030. Omvendt havde den grønne gruppe foreslået reduktionsmål på 70 procent.

Afstemningen i parlamentets miljøudvalg følges op af en samlet afstemning i Europa-Parlamentets plenarsamling i starten af oktober.

Herefter venter forhandlinger på tværs af medlemslandene. Fra dansk side har man meldt sig ind i gruppen af lande, som gerne ser mere skrappe krav, end Kommissionen lagde op til.

Konkret har energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) sagt, at Danmark vil arbejde for et mål på 40 procents reduktion. Ud over Danmark deles den ambition også af Frankrig, Belgien, Irland, Luxembourg, Holland, Slovenien, Sverige og Østrig, som har efterlyst en tilsvarende skærpelse.

Afgørende for Danmark
Andre medlemslande har indikeret, at de synes, at Kommissionens forslag var passende, mens Tjekkiet og Ungarn har efterspurgt lavere krav. Tyskland har endnu ikke meldt ud, hvor man lægger sig.

0:000:00