Peter Loft: Nordsø-beskatningen er udtømt

SKAT: Det er ren ønsketænkning, hvis man tror, skatterne i Nordsøen kan skrues yderligere op, skriver den tidligere departementschef i Skatteministeriet Peter Loft i ny bog. Det gav mening sidst, og det vil det også gøre næste gang, siger Frank Aaen (EL).

Udviklingen med nye og stigende skatter og afgifter er vendt. Skattekilderne er ganske enkelt ved at være udtømt, lyder vurderingen fra tidligere departementschef Peter Loft i ny bog.
Udviklingen med nye og stigende skatter og afgifter er vendt. Skattekilderne er ganske enkelt ved at være udtømt, lyder vurderingen fra tidligere departementschef Peter Loft i ny bog.Foto: Arte Booking
Morten Øyen

Man skal ikke sætte sin lid til, at staten sagtens kan hente endnu flere skattekroner fra Nordsøen.

Fakta
Nordsøbeskatningen

Den danske del af Nordsøen indeholder forekomster af olie og gas, som ejes af det danske samfund. Staten har givet en række selskaber tilladelse til at efterforske og indvinde forekomsterne, mod at staten til gengæld får en andel af overskuddet.
I Nordsø-aftalen fra 2004 blev der lavet en kompensationsbestemmelse mellem staten og koncessionshaverne i Dansk Undergrunds Consortium (DUC). Herefter skal koncesssionshaverne have kompensation, hvis staten på et senere tidspunkt måtte ønske at forhøje kulbrintebeskatningen på ny. 
Selskaber, som har fået koncessioner efter 2004, følger samme skatteregler som selskaberne i DUC. De øvrige selskaber i Nordsøen fortsatte på de gamle skatteregler. Med aftalen fra 2013 – der kom i forlængelse af et serviceeftersyn af kulbrintebeskatningen og førte til oprettelsen af Togfonden – blev det besluttet, at alle aftaler fra før 2004 skulle overgå til samme beskatning som DUC-selskaberne.
DUC-selskaberne ”gik fri” af nye skattestigninger, men til gengæld blev det aftalt, at indtægterne fra Nordsøen ikke skulle omfattes af den selskabsskattelettelse, der ellers blev vedtaget med vækstpakken fra 2013.  

Ikke alene vil der ifølge de bedste skøn være svindende mængder olie at beskatte i fremtiden. "Kompensationsklausulen” i Nordsø-aftalen gør også, at det slet ikke kan betale sig at sætte skatten op.

Sådan lyder det i en ny bog af tidligere departementschef i Skatteministeriet Peter Loft. Han har en 32-årig embedsmandskarriere i Skatteministeriet at tale ud fra. Heraf var knap 19 år som departementschef.

Og Loft er ikke just optimistisk, når det kommer til at udvide de eksisterende skatter – kulbrintebeskatningen – i Nordsøen.

Så længe vi bliver ved med at pumpe olie op, så skal samfundet have en fair del af det provenu, der er. Og det mener vi ikke, at vi får i dag.

Frank Aaen (EL)
Skatteordfører

”Kulbrintebeskatningen nævnes fra tid til anden som en mulig kilde til øgede skatteindtægter. Bag disse overvejelser ligger formentlig en ideologisk begrundet ønsketænkning snarere end en egentlig økonomisk og skatteteknisk vurdering af provenupotentialet,” skriver Peter Loft.

Skattekilderne udtømmes
Ifølge ham er der med de seneste skattestramninger for selskaberne i Nordsøen fra 2013 – dem, som førte til oprettelsen af Togfonden – ikke udsigt til, at der kan skrues mere på den skatteskrue. Og ser man generelt på energiafgifterne er det samme historie.

Faktisk konstaterer Peter Loft, at udviklingen med nye og stigende afgifter er vendt. Skattekilderne er ganske enkelt ved at være udtømt.

Derfor er det svært at gennemføre en ny og mere grøn bilbeskatning. Derfor var et bredt flertal i Folketinget bag Vækstpakken fra 2014, som foruden at opgive forsyningssikkerhedsafgiften også lempede PSO-bidraget og aflyste nogle energiafgiftsforhøjelser, som var vedtaget i forbindelse med skattereformen i 2009.

"En medvirkende årsag er måske, at det på afgiftsområdet - i lighed med hvad der har været situationen på skatteområdet i en længere periode - efterhånden er svært at være innovativ," skriver Peter Loft.

0:000:00