Politisk aftale lægger afgift på elbiler

AFTALE: En ny politisk aftale betyder, at der kommer højere og højere afgift på elbiler de næste fem år.

Foto: Colourbox
Cecilie Gormsen

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale indgået en ny aftale om afgift på el- og brintbiler. 

Aftalen betyder, at afgiftsfritagelsen på elbiler bliver udfaset frem mod 2020, så elbilerne vil få en mere lempelig overgang til fuld registreringsafgift.

Indtil i dag stod elbiler til at blive omfattet af fuld registreringsafgift allerede 1. januar 2016, og derfor glæder den nye aftale skatteminister Karsten Lauritzen (V).

"Jeg glæder mig over, at det er lykkedes regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget at skabe ro om rammevilkårene for elbiler fremadrettet," siger skatteminister Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Det er sket i 11. time, men vi har fundet en god løsning, der balancerer hensynet til fortsat udbredelse af elbiler i Danmark, hensynet til statskassen samt hensynet til ret og rimelighed på bilmarkedet."

Se hvor meget de forskellige modeller stiger i pris her

Fuldt udfaset i 2020
Dermed vil elbiler i 2020 være fuldt omfattet af registreringsafgiften. Samtidig gives der et bundfradrag i registreringsafgiften på op til 10.000 kroner i 2016 og 2017 per elbil.

Socialdemokraternes skatteordfører Jesper Petersen hæfter sig ved, at de små elbiler holder en lav pris:

"Aftale på plads om elbiler. 5 års indfasning og fortsat begunstigelse. De små elbiler holder lav pris. Luksuselbiler bliver dyrere," skriver han på Twitter. 

Selvom den radikale skatteordfører, Martin Lidegaard, ikke er ovenud tilfreds med den nye aftale, kalder han den alligevel for et bedre alternativ. 

"Ny aftale om elbiler. Ikke perfekt, men langt bedre end alternativ. Stor fritagelse for små og ml elbiler," skriver han på Twitter.

Lige vilkår
Skatteminister Karsten Lauritzen peger på, at elbiler i lang tid er blevet stillet markant bedre end andre biler ved at være helt fritaget for registreringsafgift. 

"Mange almindelige danskere har imidlertid svært ved at forstå, hvorfor de skal betale fuld registreringsafgift for deres almindelige biler, mens de, der har råd til dyre elbiler, helt er sluppet," siger Karsten Lauritzen og fortsætter:

"Derfor har vi skullet finde en løsning, der skaber lige vilkår på området, men på samme tid sikrer fortsat udbredelse af elbiler. Det har vi i dag, og det er jeg meget tilfreds med," siger skatteminister Karsten Lauritzen.

Afgiftsfritagelsen for brintbiler fastholdes indtil 1. januar 2019 og udvides til at gælde alle typer brændselsceller, da disse endnu ikke er en særlig moden teknologi. Fra 2019 indpasses alle brændselscellebiler gradvist i de almindelige bilafgifter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00