Debat

R: Misforståelserne hober sig op i polemisk angreb på Københavns grønne partier

Peter Bjerregaard (K) nøjes ikke kun med at overse en række vigtige detaljer i sin kritik af andre partiers klimaindsats. Han glemmer også at nævne sit eget partis parkeringspolitik, der på ingen måde rimer på grønne klimaambitioner, skriver Radikales gruppeforperson, Christopher Røhl.

Naturligvis skal vi ikke bare jage bilerne ud af byerne, men Konservative kan ikke siges at have en nuanceret parkeringspolitik, der rimer på grønne klimaambitioner, skriver Christopher Røhl (R).
Naturligvis skal vi ikke bare jage bilerne ud af byerne, men Konservative kan ikke siges at have en nuanceret parkeringspolitik, der rimer på grønne klimaambitioner, skriver Christopher Røhl (R).Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Christopher Røhl
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Peter Bjerregaard er ude med riven i sit første indlæg som fast skribent for Altinget. Men det ville måske være rimeligt, hvis Konservatives nye mandat på Rådhuset fejer for egen dør, inden han får for travlt med at pege fingre på sine kollegers arbejde.

Konservative har nemlig stået uden for døren siden budgetforhandlingerne, hvor resten af rådhusets partier har taget ansvar for kommunens økonomi og fremtid.

Derfor var partiet heller ikke med i forårets minibudget-aftale, hvor resten af de øvrige partier blev enige om at lave en ny klimaplan, der skal gå skridtet videre fra klimaneutralitet til positive klimaaftryk. De har af den grund heller ikke med til at indføre udvikling af klimabudgettering eller reduktion i klimaaftrykket ved indkøb.

Det er alt sammen grønne initiativer og beslutninger, som er blevet forhandlet i de første seks måneder af Peter Bjerregaards tid som folkevalgt. Konservatives nyvalgte borgerrepræsentant peger på en række debatter, hvo han har været ordfører, men misforståelserne i hans indlæg står i kø.

Det kan selvfølgelig ikke stå uimodsagt. Jeg skal på forhånd beklage, at det kan blive lidt teknisk, men Peter Bjerregaards indlæg nødvendiggør, at vi går ind i detaljerne, for det er dem, Bjerregaard misforstår.

Konservatives hårdnakkede kamp for abnormt mange parkeringspladser fører alt andet lige til flere fossile biler i byen – og trafikken er efterhånden den største klimasynder i København

Christopher Røhl (R)
Borgerrepræsentant, Københavns Kommune

Vi har taget skridt mod grøn strøm

Den første fejlagtige udlægning fra Bjerregaard omhandler indsatsen for overgang til grøn strøm. Her satte vi i Borgerrepræsentationen for nyligt retningen for fremtidens strømforsyning i kommunen, fordi vi har besluttet, at vi vil omstille til grøn strøm så hurtigst muligt.

Det gør vi ved at købe tobladede certifikater. Det er en ordning, hvor vi får grøn strøm, og hvor vi kan kompensere el-nettet og klimaet for den strøm, som vi tager ud med bidrag til eksempelvis at øge de grønne strømkilder i Danmark. 

Samtidig skal vi undersøge muligheden for at lave et udbud af et Power Purchase Agreement (PPA). Denne løsning går ud på, at kommunen investerer direkte i opførsel af nye vedvarende energi-anlæg, der kompenserer for kommunens el-forbrug. Det kunne for eksempel være ti nye havvindmøller. Sådan en kommunal aftale er imidlertid den første af sin slags i Danmark, og derfor ligger der heller ingen skabelon klar til udbudet.

Begge dele har vi forpligtet os til at se på ved de kommende budgetforhandlingerne til efteråret, så vi både kompenserer for strømmen nu og her gennem certifikater, og så vi kan sætte gang i et PPA-udbud, der tidligst vil kunne etablere nye vedvarende energikilder efter to år.

Bjerregaard glemmer sine parkeringspladser

Det sidste er en vigtig detalje, der ikke fremgik af Peter Bjerregaards indlæg. For fordrejningerne i hans indlæg er også mange, når det omhandler det forslag, vi vedtog om en intern CO2-pris.

Peter Bjerregaard skriver mere eller mindre, at vi har hældt Klimabevægelsens anbefalinger om en intern pris af brættet. Men vi har inkluderet denne anbefaling fra Klimabevægelsen som en af de modeller for CO2-pris, vi kan bruge i den nye indkøbspolitik for København. Det er en fremgangsmåde, som de også fulgte i Aarhus, da de indførte en CO2-pris. Og her stemte Alternativet, som Peter Bjerregaard ellers roser, i øvrigt sammen med os i Radikale Venstre. 

Læs også

Nu har vi behandlet de anklager, som Peter Bjerregaard fremsætter i sit indlæg – nemlig den grønne strøm, den interne CO2-pris og Klimabevægelsens anbefalinger. Men jeg er nødt til at inddrage endnu et punkt; nemlig Konservatives standpunkt, når det gælder parkering. 

Tager man udgangspunkt i Borgerrepræsentationens seneste møde, ser man, at Konservative til de 56 punkter, vi behandlede på dagsordenen, havde hele 6 punkter, hvor de klagede over, at der ikke fulgte nok parkeringspladser med. Det er en klassisk konservativ mærkesag, der dominerer hvert eneste Borgerrepræsentationsmøde i næsten komisk høj grad.

Naturligvis skal vi ikke bare jage bilerne ud af byerne, men Konservative kan ikke siges at have en nuanceret parkeringspolitik, der rimer på grønne klimaambitioner. Tværtimod fører deres hårdnakkede kamp for abnormt mange parkeringspladser alt andet lige til flere fossile biler i byen – og trafikken er efterhånden den største klimasynder i København.

Alt i alt er der et seriøst behov for, at Peter Bjerregaard starter med at feje for sin egen konservative dør

Christopher Røhl (R)
Borgerrepræsentant, Københavns Kommune

Ikke andet end Rådhus-polemik

Den bredde offentlighed får i bedste fald lidt polemik med fra Københavns Rådhus i Peter Bjerregaards indlæg samt en bitter smag af politikerlede, men en egentlig indsigt i fremgangen for den grønne omstilling i København får den næppe.

Vi kan kun håbe, at Bjerregaards konservative kollegaer læser med. For er ambitionerne så grønne, som hans tidligere indlæg giver udtryk for, vil deres næste budgetoplæg forhåbentlig indeholde et PPA-udbud. Det gjorde deres seneste desværre ikke. Det indeholdt derimod igen-igen penge til mere parkering for fossil-udledende personbiler.

Alt i alt er der et seriøst behov for, at Peter Bjerregaard starter med at feje for sin egen konservative dør. Der er alvorlige forbedringspotentialer hos Konservative selv – og mens selvransagelsen forhåbentligt går i gang, vil vi andre partier i fortsat samarbejde kæmpe for en reel grøn omstilling.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Bjerregaard

Medlem af Borgerrepræsentationen (K), Københavns Kommune, markedsreguleringschef, Better Energy

Christopher Røhl

Medlem af Borgerrepræsentationen (R), Københavns Kommune, Projektleder hos Center for kvanteteknologi, DTU
cand.scient.phys. (Københavns Uni. 2017), PhD fra DTU Nanolab

0:000:00