Radikale med nye krav i forhandlinger om elbiler

FORHANDLINGER: En aftale om at fjerne afgift på elbiler de næste to år lader stadig vente på sig. Radikale Venstre vil have partierne til at binde sig til et klart spor over til et helt nyt afgiftssystem. Fredag fortsætter forhandlingerne.

Ida Auken (R) og Lars Løkke Rasmussen (V) under Folketingets åbningsdebat 4. oktober.
Ida Auken (R) og Lars Løkke Rasmussen (V) under Folketingets åbningsdebat 4. oktober.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten ØyenKim Rosenkilde

I 2030 skal der være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark.

Fakta
Kommission skal se på bilafgifter
Regeringen vil nedsætte en kommission, der får til opgave at analysere tiltag til udbredelse af grønne biler i stor skala i Danmark.
Kommissionen skal også se på, hvordan vi fjerner barrierer, udbygger og omstiller infrastrukturen til de nye biltyper og forbereder samfundet økonomisk til en storskalaudrulning af grønne biler.

Den grønne omstilling af transportsektoren vil med det nuværende afgiftssystem betyde tabte indtægter for staten.
I dag har statskassen en solid indtægtskilde fra registrerings-, ejer-, brændstof- og andre bilrelaterede afgifter på cirka 50 milliarder kroner årligt, der udgør cirka 5 procent af statens samlede indtægter.

Udviklingen tilsiger, at en del af provenuet fra de nuværende brændstofafgifter uanset hvad vil forsvinde på grund af den teknologiske udvikling.
Kommissionen vil derfor også få til opgave at komme med forslag, der kan tilvejebringe alternative indtægter.

Højere bundfradrag og udskydning af registreringsafgift
Regeringen vil hæve bundfradraget i registreringsafgiften for el- og plugin-hybridbiler, så det i 2019 udgør 40.000 kroner og 77.500 kroner i 2020. Regeringen vil samtidig udskyde indfasningen af registreringsafgiften med ét år.
Tilsammen vil lempelserne betyde, at elbiler med en værdi på op til 400.000 kroner (inkl. moms), der er på det danske marked i dag, vil betale nul kroner i registreringsafgift i 2019 og 2020.
Dertil vil den del af registreringsafgiften, der indfases for plugin-hybridbiler, være nul kroner i 2019 og 2020 for størstedelen af de plugin-hybridbiler, der er på det danske marked i dag.

Der er usikkerhed om teknologiudviklingen, og derfor vil regeringen, hvis der sælges mere end 10.000 lavemissionsbiler i løbet af 2019 og 2020, indkalde aftaleparterne med henblik på at drøfte aftalen.

I 2020 vil regeringen tage stilling til de videre konkrete initiativer for at fremme lavemissionsbiler på baggrund af rapporteringen fra den nedsatte kommissions arbejde.

Kilde: Regeringens udspil 'Sammen om en grønnere fremtid' (oktober 2018)

Sådan lød det fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i sin åbningstale til Folketinget i oktober.

Men skal vi derhen, er det ikke nok at forhandle om at bevare status quo i to år endnu, lyder det fra Radikale Venstre midt under de højspændte forhandlinger om elbiler.

”Det er ikke nok bare at undgå ulykker. Der skal sættes en ny grøn retning for Danmark, som også statsministeren lagde op til i sin tale,” siger Ida Auken, klimaordfører for Radikale.

Fakta
EU's krav om grøn transport
Det fremgår af EU’s direktiv 2009/28/EF, herefter benævnt VE-direktivet, at 10 procent af energiforbruget anvendt på vej og bane i 2020 skal udgøres af vedvarende energi.
I Energiaftalen af 22. marts 2012 fremgår det, at man i 2020 agter at forhøje iblandingskravet for biobrændstoffer fra de nuværende 5,75 procent til 10 procent, medmindre der kan identificeres mere hensigtsmæssige måder at opfylde direktivets krav på.

Energiaftalens pulje til grøn transport
I forbindelse med sommerens brede energiforlig blev der afsat en pulje på 100 millioner kroner årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at
understøtte grønne løsninger i transportsektoren.
Puljen skal udmøntes af forligsparterne i løbet af efteråret 2018 på baggrund af et oplæg fra regeringen med afsæt i at fremme grøn mobilitet og transport i bred forstand, herunder både kollektiv og individuel transport til lands og kollektiv transport til havs.

Kilde: Energistyrelsen, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Derfor foreslår Radikale, at partierne med aftalen også lægger bånd på hinanden, så de står sammen om at nå det mål, statsministeren kridtede op i åbningstalen.

”Vi vil gerne have et højt ambitionsniveau og et helt klart spor over til et nyt afgiftssystem for elbiler, sådan at alle kan se, at nu vil vi i Danmark lave det skifte og satse helt på elbiler,” siger hun.

Vi skal have en større binding på hinanden om, at nu får vi også lavet den her ændring af hele afgiftssystemet.

Ida Auken (R)
Klimaordfører

Udsigt til dyrere elbiler
Forhandlingerne om elbiler er blevet genoptaget i denne uge, efter de blev parkeret under finanslovsforhandlingerne, og skal ifølge regeringen fjerne registreringsafgiften på elbiler frem til 2021, som koster op til 400.000 kroner.

Kommer der ikke en aftale i hus snart, er der udsigt til, at elbilerne bliver dyrere fra 1. januar.

Fredag formiddag fortsætter forhandlingerne i Skatteministeriet, der foruden elbiler også har handlet om EU’s iblandingskrav for biobrændstoffer og grøn firmabilsbeskatning. Og i høj grad om finansiering, da regeringen har foreslået at bruge alle pengene fra en grøn transportpulje i energiaftalen, hvilket oppositionen har kritiseret.

0:000:00