Rapport: Dyrt at inkludere transportsektoren i kvotesystemet

CO2-KVOTER: Hvis EU's målsætninger på transportområdet skal indfries alene ved CO2-kvoter, skal kvoteprisen op på 217 euro. Klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) bør glemme sin idé om at indføre CO2-kvoter på transport, mener Enhedslisten.

Det vil kræve en urealistisk høj kvotepris, hvis kvotesystemet skal sørge for CO2-reduktioner fra transport på egen hånd, konkluderer rapport.
Det vil kræve en urealistisk høj kvotepris, hvis kvotesystemet skal sørge for CO2-reduktioner fra transport på egen hånd, konkluderer rapport.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenKasper Kaasgaard

Det vil gavne klimaindsatsen, hvis EU's CO2-kvotesystem også omfatter transportsektoren. Det mener klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R).

Men en ny rapport fra Cambridge Econometrics konkluderer, at en satsning på, at kvotesystemet alene skal sørge for markante udslipsreduktioner på transportområdet, vil kræve en urealistisk høj kvotepris på hele 217 euro i årene 2020-2030. I dag ligger prisen på blot seks euro. Omvendt peger rapporten på, at de samme reduktioner kan opnås langt billigere gennem krav til bilers CO2-udledning. 

Ifølge rapporten vil transport i kvotesektoren nemlig medføre en voldsom stigning i benzinpriser, ligesom en høj kvotepris vil give problemer for andre sektorer, der er omfattet af kvotesystemet.

For Per Clausen, klima- og energiordfører for Enhedslisten, er det åbenlyst, at transportens CO2-udfordringer skal løses med andre midler.

”Vi har hele tiden sagt, at det ville være rigtig dumt, hvis man forsøger at løse udfordringerne på transportområdet ved at smide det ind i et kvotesystem, der ikke fungerer ordentligt. Vi synes, at man skal holde fast i at stille krav til energieffektivisering og en omlægning af transportsektoren,” siger han.

Min vurdering er, at hvis man lægger det ind under kvotesystemet, så vil det føre til en nedprioritering af andre virkemidler til at sænke udslippet.

Christian Ege
Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Vil begge dele
For Rasmus Helveg Petersen er det ikke et spørgsmål om enten eller.

”Vi skal bestemt fortsætte presset for at fremme teknologiudviklingen gennem fælles EU-regulering. Hvis transport skulle blive inkluderet i kvotesektoren, betyder det ganske enkelt ikke, at vi stopper med at presse på for specifikke politikker målrettet mod at nedbringe udledningen fra for eksempel biler og varevogne,” har ministeren tidligere skrevet i en mail til Altinget.

Det giver Per Clausen ikke meget for. Som han ser det, vil udviklingen blive bremset, hvis kvotesystemet også skal huse transportsektoren.

”Det vil formentlig betyde, at man vil droppe de andre initiativer, som vi ved virker. Konsekvensen ved at lægge området ind i kvotesystemet er, at så skal det løses der. Men det vil det ikke blive efter min opfattelse,” siger Per Clausen.

Danmark står alene
Kvotesystemet er et europæisk foretagende, men Danmark står meget alene med ønsket om, at det også skal inkludere blandt andet transportsektoren.

Dokumentation

Rapportens scenarier

Rapporten fra Cambridge Econometrics er en gennemgang af fire scenarier på transportområdet, hvor der kigges på indvirkningen på blandt andet prisen på CO2-kvoter. Den pris er i dag omkring seks euro. Der angives også, hvor stor CO2-reduktion de forskellige scenarier medfører i forhold til et baselinescenarie fra 2009.

I det ene scenarie regnes der på konsekvenserne af at opfylde EU's udslipsmål for 2030 ved at fortsætte med at stille krav til brændstofforbrug af personbiler. I den model fortsætter prisen på CO2-kvoter med at udvikle sig som i dag, og den vil have et gennemsnit på godt 19 euro frem mod 2030. Det giver en reduktion på 26 procent i 2030.

Det andet interessante scenarie regnes på, hvad kvoteprisen skal være, hvis man skal nå de samme mål uden yderligere regulering af bilers brændstofseffektivitet, men altså udelukkende gennem CO2-kvoter. I så fald vil kvoteprisen i gennemsnit frem mod 2030 skulle ligge på 217 euro. Det tager tid at tvinge prisen op, og derfor vil den i 2030 ligge nærmere 450. De økonomiske konsekvenser af det er så vidtrækkende, at rapporten end ikke har forsøgt at regne dem ud. CO2-reduktionen i dette scenarie er 23 procent.

I de resterende to scenarier indlemmes transportsektoren også i kvotesystemet, dog uden at der kommer den nødvendige stigning i kvotepris. I det ene følger prisen udviklingen, og ender således på 19 i gennemsnit, og i det andet forbliver den lav, hvilket vil sige under 10 euro. Det giver CO2-reduktioner på henholdsvis tre og en procent i forhold til 2009-baselinen.

Læs rapporten her.


0:000:00