Regeringen modererer sit klimakrav til transport

TRANSPORT: Regeringen vil nu kun knække CO2-udledningskurven for transportsektoren. Men det er tvivlsomt, om det kan opnås med regeringens forslag, lyder det fra forsker og tænketank.
Martin Lidegaard vil have CO2-udledningskurven knækket for transportsektoren.
Martin Lidegaard vil have CO2-udledningskurven knækket for transportsektoren.Foto: Colourbox
Morten Øyen
Transporten ligner ikke at blive underlagt strenge klimakrav lige foreløbigt. Klimaminister Martin Lidegaard (R) antydede ellers på sin første arbejdsdag som minister, at transportsektoren skal bidrage med op til fem procent i forhold til ambitionen om at reducere Danmarks CO2-udslip med 40 procent i forhold til 1990-niveau inden 2020. Men det krav modererer han nu:

I første omgang skal transportsektorens CO2-kurve bare knækkes.

"Vi skal på den ene side være sikre på at nå målet om de 40 procent uden at øve vold på danskerne eller erhvervslivet. Men på den anden side skal der også ske noget. Det er en uomgængelig målsætning for regeringen at knække kurven på transportområdet. Og da transportsektoren kræver en lang omstillingsperiode, så skal vi tage fat på den udvikling nu," siger Martin Lidegaard.

Vanskelig opgave
Men selvom transporten dermed kun skal bidrage med lidt i forhold til det store billede, er det en stor udfordring, da transportens CO2-udslip hidtil kun er vokset og vokset.

Regeringen har allerede adresseret problemstillingen i regeringsgrundlaget, men forslagene fra regeringen er stadig så ukonkrete, at det ikke kan garanteres, hvilken betydning de vil få på transportens udledning.

"Man kan ikke sige, hvilket betydning forslagene får på baggrund af regeringsgrundlaget. Det kommer helt til at afhænge af den konkrete udformning, forslagene får," siger institutdirektør ved DTU Transport, Niels Buus Kristensen.

Han bakkes op af Thomas Færgeman fra den grønne tænketank Concito.

Fakta

I regeringsgrundlaget er der flere forslag, som skal bidrage til at sænke transportbranchens klimabelastning:

  • Afgifterne på biler skal omlægges, så biler, der forurener mindre, bliver billigere.

  • El-biler skal fritages for afgifter frem til 2015.

  • Der skal laves en strategi for hybrid- og elbiler.

  • Den kollektive trafik skal være billigere og mere attraktiv. Pengene hentes fra lastbilafgift og bompenge i København.

  • Større dele af jernbanenettet skal elektrificeres.

  • Cykel-trafikken skal styrkes med nye cykelpuljer.

Desuden vil regeringen arbejde for, at penge i Infrastrukturfonden bruges sådan, at 2/3 går til kollektiv trafik - herunder letbaner - mens 1/3 går til veje. Det er dog en fordeling, som kræver enighed i den brede trafik-forligskreds.


Kilde: stm.dk

"Der er intet i regeringsgrundlaget, sådan som det ligger nu, der sikrer, at vi får et væsentligt bidrag fra transport. Det er et par fornuftige elementer, og det er fint nok. Men det er slet ikke nok," siger direktør Thomas Færgeman.

Intelligent registreringsafgift
Socialdemokraternes energi- og klimaordfører Pernille Rosenkrantz-Theil har forsøgt at konkretisere regeringens ønske om at omlægge afgifterne på biler med et forslag om en differentieret registreringsafgift på biler - så det bliver dyrere at købe store "benzinslugere" og billigere at købe biler, der kører længere på literen.

Man kan ikke sige, hvilket betydning forslagene får på baggrund af regeringsgrundlaget. Det kommer helt til at afhænge af den konkrete udformning forslagene får.

Niels Buus Kristensen
Institutdirektør, DTU Transport

Men det forslag skal skrues helt rigtigt sammen, hvis det skal kunne give en positiv effekt på CO2-udslippet.

"Hvis de små typisk billige biler bliver endnu billigere, vil de formentlig give flere mulighed for at købe bil, som i dag har fravalgt det. Det vil øge bilkørslen og dermed modvirke effekten fra, at bilerne kører længere på literen," siger Niels Buus Kristensen.

Roadpricing vil virke
Skal politikerne finde en løsning, der kan sikre, at transportens CO2-kurve knækkes, så bliver roadpricing ikke til at komme udenom. Det er meldingen fra Concito, hvor man har arbejdet sammen med en række transportøkonomer for at finde de bedste løsninger til at få CO2-niveuaet ned for transporten.

0:000:00