Debat

Registreringsafgiften kan reducere CO2-udslip

DEBAT: Hvis registreringsafgiften skal bekæmpe CO2-udslip, kræver det en mere opdateret, skærpet og fleksibel tilgang, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Den nuværende registreringsafgift tager ikke højde for den teknologiske udvikling, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Den nuværende registreringsafgift tager ikke højde for den teknologiske udvikling, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.Foto: Colourbox
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Christian Ege
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

Regeringen har lovet i regeringsgrundlaget fra 2011 at omlægge registreringsafgiften for biler, så den i højere grad fremmer biler med lavt brændstofforbrug og dermed CO2-udslip.

Andre taler om at fjerne registreringsafgiften, men det ville føre til både øget bilsalg og tungere og mere brændstofslugende biler.

Det har været hævdet, at afgiften medfører, at Danmark har Europas ældste bilpark, fordi folk ikke har råd til at købe nye biler. Men det har intet på sig.

En undersøgelse i 2008 viste, at bilparkens alder i Danmark er lavere end i Sverige, som ingen registreringsafgift har, og lavere end i Finland, som har en ganske lav afgift.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Uddateret registreringsafgift
Registreringsafgiften blev omlagt i 2007, så den til dels afhænger af brændstofforbrug. Men afgiften er ikke fulgt med teknologiudviklingen.

Derfor falder statens indtægt fra registreringsafgiften hele tiden - den er faldet ca. 11 milliarder kroner pr. år siden 2007. De penge skal opkræves i form af andre skatter i stedet.

Den nuværende registreringsafgift er grundlæggende værdibaseret, men med en rabat på 4.000 kroner for hver km pr. liter, bilen kører over et knækpunkt. Men der er kun en forhøjelse på 1.000 kroner for hver km pr. liter, bilerne kører mindre end knækpunktet. Allerede der lagde man en stor skævhed ind i systemet.

Christian Ege
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

De små biler er blevet så billige, at bilsalget brager derudad - til trods for finanskrisen. Disse biler kører på vejene de næste 15-20 år. Det er derfor vigtigt, at de tager hensyn til klimaet.

Den nuværende registreringsafgift er grundlæggende værdibaseret, men med en rabat på 4.000 kroner for hver km pr. liter, bilen kører over et knækpunkt.

Dette er fastsat til 16 km pr. liter for benzin og 18 km pr. liter for dieselbiler. Men der er kun en forhøjelse på 1.000 kroner for hver km pr. liter, bilerne kører mindre end knækpunktet. Allerede der lagde man en stor skævhed ind i systemet.

Desuden fastlåste man i 2007 knækpunktet frem for at lade det følge den teknologiske udvikling. Det har skabt det store fald i skatteindtægter, som vi ser i dag.

Hvis man fastholder knækpunktet, vil statens indtægt fra afgiften næsten forsvinde frem mod 2020, fordi EU-regler gør, at de nye biler kører stadig længere på literen.

Skærpet og fleksibel afgift
Problemet kan løses ved at hæve dette knækpunkt til det niveau, bilernes brændstofeffektivitet har i dag - nemlig på 21 km pr. liter for benzin og 23 for dieselbiler.

Herefter skal knækpunktet følge teknologiudviklingen - man kunne f.eks. justere det en gang om året.

Og så skal "straffen" til brændstofslugerne hæves til 4.000 kroner for hver km pr. liter, bilen kører mindre end knækpunktet, svarende til belønningen til de brændstofeffektive.

Med de ændringer vil faldet i indtægt fra registreringsafgiften stoppe, og provenuet vil vende tilbage til, hvad det var for et par år siden.

I regeringsgrundlaget stod, at omlægningen skulle være provenuneutral. Det må være rimeligt at tolke det sådan, at vi nu bringer provenuet tilbage, hvor det var, da regeringen tiltrådte.

Stod det til mig, skulle man bringe det tilbage til, hvad det var før 2007 - hvor man åbnede for det store fald i provenu. Samtidig bør man så lette afgifterne for biler, der kører på vedvarende energi.

Elbiler er fritaget for afgift frem til 2015, men denne fritagelse bør forlænges, f.eks. indtil elbilerne udgør ca. 5 procent af bilparken, svarende til ca. 100.000 elbiler på vejene.

Generel afgiftsordning for plug-in-hybrid
Der bør desuden laves en bedre ordning for plug-in-hybridbilerne - de, der grundlæggende kører på el og kan oplades, men kan slå over på f.eks. benzin, når batteriet er fladt.

De plug-in hybrider, som har relativt lang rækkevidde på batteriet, bør have en delvis afgiftsfritagelse.

Hidtil har der kun været Opel Ampera på markedet som en plug-in hybrid med lang rækkevidde på batteriet, og den blev så dyr, at den stort set ikke kunne sælges i Danmark - over 600.000 kroner inklusive afgift.

Men nu har BMW lige markedsført en plug-in hybrid I3, som kan køre ca. 150 km på en opladning. Det gør at den næsten fritages for registreringsafgift, hvorved den bliver et attraktivt tilbud for dem, som kører langt hver dag.

Men der er stadig brug for en mere generel afgiftsordning for plug-in-hybrid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

0:000:00