S: Skal vi have flyskat, bør den lægges på brændstoffet

FL20: Transportminister Benny Engelbrecht er ikke begejstret for idéen om danske flyafgifter. Men insisterer støttepartier, så vil det fornuftige være at lægge afgiften på brændstof, siger S-ordfører.

Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Flyafgifter står til at blive en del af de kommende finanslovsforhandlinger, hvor de blandt andet kan være med til at sikre statskassen nye indtægter.

Men regeringen er skeptisk, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

Uden at nævne andre partier i Folketinget direkte, kritiserer han fortalerne for at indføre en ny dansk flyskat for først og fremmest at være motiveret af økonomiske hensyn, fremfor en ambition om at gøre noget for klimaet.

"Det er nemt nok at indføre en fiskal afgift, hvis det er det, man vil gøre. Det kan skabe nogle indtægter til statskassen. Men det virkeligt interessante er, hvordan man kan skabe nogle løsninger, som rent faktisk reducerer flysektorens CO2-emmissioner," lyder det fra transportministeren.

Ordene faldt på 'Transportens Dag' hos DI, som løb af stablen onsdag.

Bedre med europæiske løsninger
Benny Engelbrecht peger på, at flytransport fylder en relativt lille del af den samlede CO2-udledning fra transportområdet. Men det er noget, der "i bevidstheden" hos borgerne fylder meget.

"Det må vi huske at have med," sagde Benny Engelbrecht.

Hvilke konkrete håndtag regeringen vil dreje på for at sænke CO2-udledningen fra luftfarten, ønskede ministeren ikke komme nærmere ind på. Endnu.

"Vi skal også tænke fælleseuropæisk på det her område i så høj grad, som det overhovedet kan lade sig gøre. Vi er i gang med at overveje forskellige håndtag, man kan dreje på i forhold til flytransport. Og vi er ikke færdige med vores overvejelser," sagde Benny Engelbrecht.

0:000:00