Sådan kan transport komme til at indgå i ny klimaplan

LÆK: Et lækket regeringsnotat afslører 10 tiltag, som regeringen overvejer at tage i brug for at sikre CO2-reduktioner i transportsektoren. Se overvejelserne her.

CO2-udledningen fra transportsektoren skal reduceres, og regeringen har en række idéer til, hvordan det bedst kan gøres.
CO2-udledningen fra transportsektoren skal reduceres, og regeringen har en række idéer til, hvordan det bedst kan gøres.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

10 ud af 20 initiativer, som regeringen overvejer for at sikre Danmarks indfrielse af sine CO2-forpligtigelser frem mod 2030, retter sig mod transportsektoren.

Det fremgår af et regeringsnotat, der blev lækket til medier i løbet af sommerferien.

Inden sommerferien indgik regeringen det længe ventede rammesættende energiforlig med fokus på den danske energiforsyning. Den kommende klimaplan skal udfylde det hul, som udestår i forhold til de sektorer, der ikke er underlagt EU’s system for CO2-kvoter.

Det gælder landbruget, transportsektoren og boliger.

I de lækkede dokumenter peger regeringen indledningsvis på, at de danske reduktionsforpligtigelser frem mod 2030 er bundet op på, hvor skrappe europæiske krav der kommer til at gælde for nye vare- og personbiler såvel som for tungere køretøjer som lastbiler og busser.

EU-Kommissionen har foreslået et reduktionsmål på op mod 30 procent i forhold til lastbilers gennemsnitlige CO2-udledning per kørte kilometer i 2019 og et tilsvarende mål for de lettere køretøjer i forhold til niveauet for CO2-udledning i 2021.

Regeringen overvejer i den forbindelse muligheden for at støtte mere ambitiøse mål igennem Ministerrådet for derved at reducere de nødvendige nationale tiltag.

Her følger de tiltag, som regeringen i de lækkede dokumenter overvejer at tage i brug for at sikre, at Danmark vil nå de samlede reduktionsforpligtigelser i 2030.

Opfyldelse af VE-mål i 2020 (skærpet iblandingskrav)

0:000:00