Debat

Sænk CO2 fra transport - redskaberne er der!

DEBAT: De teknologiske muligheder for at sænke transportens CO2-udslip er til stede. Politikerne bør nu ændre på afgifterne, så omstillingen også rent økonomisk kan betale sig, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Biogas er indtil videre det mest realistiske ikke-fossile brændstof til tunge køretøjer, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Biogas er indtil videre det mest realistiske ikke-fossile brændstof til tunge køretøjer, skriver Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.Foto: Colourbox
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Christian Ege
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

Transport er den sektor, der er længst bagud med at sænke sit CO2-udslip. Men de teknologiske muligheder er der - der mangler bare de rette økonomiske rammevilkår.

Prisen på bilkørsel med fossile brændstoffer er faldet - relativt set. Det mindsker bilisters og vognmænds motivation for at prøve alternativer. Det gælder både brug af kollektiv trafik, samkørsel og overgang til køretøjer baseret på vedvarende energi.

Indtil for få år siden var elbiler for mange mennesker ikke et brugbart alternativ på grund af prisen, den korte rækkevidde og manglen på ladestandere. Mulighederne er langt bedre i dag, men desværre hænger mange fast i de gamle forestillinger.

I dag findes mange elbils-mærker med en rækkevidde på 150-200 km på en opladning - og så ser vi endda bort fra den dyre Tesla med 300 km. De 150-200 km kan dække det daglige kørselsbehov for de fleste - så man blot kan oplade derhjemme om natten.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

De, der har brug for at køre længere end dette, kan enten bruge lynopladere eller anskaffe sig en plug-in hybrid bil. Disse oplades også om natten, men når batteriet er fladt, kan de slå over på benzin eller diesel.

Indtil for nylig kunne man kun vælge en Opel Ampera, som var meget dyr, eller en type som Toyota Prius plug-in, som har meget kort rækkevidde på batteriet. Men nu er der kommet BMW i3 til en overkommelig pris, og den kan køre ca. 130 km på en opladning, og samtidig har den en 9 liters benzintank, så den i alt har en rækkevidde på op imod 300 km.

Også skibe kan sejle på gas og dermed også på biogas. Dette kan sikre en meget stor reduktion af både CO2-udslip og luftforurening. I dag sejler skibene på særdeles forurenende brændstof - bunkerfuel med højt svovlindhold. Selv med de seneste IMO-regler er svovlindholdet langt højere end i dieselolie.

Christian Ege
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

Også den tunge transport skal køre på biogas
Til tunge køretøjer er gasdrift nu udviklet. Vi er kommet sent i gang i forhold til andre EU-lande. Men der er nu 5 gastankstationer udover landet, og flere er under opførelse. Flere kommuner, vognmænd og busselskaber kører med skraldebiler og busser m.v. på gas.

Det er i dag muligt at købe biogas på certifikater, udbudt af det offentlige selskab Energinet.dk. Dermed kan man føre biogas ind på naturgasnettet og tappe gas i den anden ende til køretøjer. Rent fysisk vil det være naturgas man tapper, men certifikaterne sikrer, at man betaler for biogas, så det præcis modsvarer den mængde biogas, der føres ind på nettet andre steder.

Dette er den eneste rigtige måde at gøre det på - frem for at skulle køre biogassen rundt i tryktanke på lastbiler. Brug af biogas kræver en såkaldt opgradering, hvorved biogas i praksis får samme kvalitet som naturgas.

Brug af naturgas giver en betydelig støjreduktion og formentlig også reduktion af luftforureningen. Det sidste får vi mere vished for i et måleprogram, som skal køre henover sommeren, på såvel lastbiler som busser - som led i projekter finansieret af Trafikstyrelsens pulje for grøn transport.

Naturgas giver blot en lille CO2-reduktion, ca. 10 procent, mens biogas giver en meget stor reduktion. Faktisk på mere end 100%! Det skyldes, at biogas har en dobbelt effekt: den erstatter fossile brændstoffer, samtidig med at den sænker udslip af metan og lattergas fra gylle, som er en af de vigtigste råvarer til biogasproduktion.

Biogas er indtil videre det mest realistiske ikke-fossile brændstof til tunge køretøjer. Eldrift i stor skala til tunge køretøjer har længere udsigter, selvom der allerede findes enkelte elbusser.

Politikerne bør ændre afgifterne
Også skibe kan sejle på gas og dermed også på biogas. Dette kan sikre en meget stor reduktion af både CO2-udslip og luftforurening. I dag sejler skibene på særdeles forurenende brændstof - bunkerfuel med højt svovlindhold. Selv med de seneste IMO-regler er svovlindholdet langt højere end i dieselolie.

Med andre ord er de teknologiske muligheder til stede. Og virksomheder, som gerne vil brande sig på at tage klima- og miljøhensyn, kan uden videre gå i gang.

Men for at få alle med kræver det, at politikerne gør deres del af arbejdet - i form af at ændre på afgifterne, så det også rent økonomisk kan betale sig at spare på energien og bruge vedvarende energikilder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

0:000:00