Debat

Scania: Længere lastbiler er en af de nemme løsninger i kampen mod klimaudfordringerne

DEBAT: Selvom lastbil ikke rimer på klima, er det indiskutabelt, at længere lastbiler kan bidrage til en grønnere verden, branchen skal blot have lov til at udnytte potentialet, skriver Anton Freiesleben. 

Men skal vi så vænne os til situationer, hvor 32 meter lange lastbiler kører ned ad Vesterbrogade? Naturligvis ikke, for der er allerede i dag restriktioner på, hvor de største lastbiler må køre, skriver Anton Freiesleben.
Men skal vi så vænne os til situationer, hvor 32 meter lange lastbiler kører ned ad Vesterbrogade? Naturligvis ikke, for der er allerede i dag restriktioner på, hvor de største lastbiler må køre, skriver Anton Freiesleben.Foto: Scania
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anton Freiesleben
Salgsdirektør, Scania Danmark A/S

CO2-udledningen skal sænkes, og regeringen har sat et mål om en reduktion på 70 procent i 2030. Det er ambitiøst, og det kræver, at vi alle tænker i nye baner herunder os i transportbranchen.

De nemme løsninger er ikke nødvendigvis lappeløsninger, men derimod initiativer som nemt kan implementeres, uden at det sker på bekostning af vores konkurrenceevne.

Selvom det kan lyde paradoksalt, vil større og tungere vogntog være et fantastisk nemt og håndgribeligt sted at opnå en signifikant reduktion af CO2-udledningen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Regnestykket er ganske enkelt: Når vi transporterer mere gods på én gang, bruger vi mindre energi, og vi belaster derfor miljøet mindre. Faktisk er det muligt ved regional- og langturstrafik at opnå en CO2-reduktion på ikke mindre end 25 procent.

Samtidigt reduceres transportomkostningerne med hele 30 procent, trafiksikkerheden øges og belastningen på infrastrukturen mindskes med færre lastbiler på vejene.

Selvom det kan lyde paradoksalt, vil større og tungere vogntog være et fantastisk nemt og håndgribeligt sted at opnå en signifikant reduktion af CO2-udledningen

Anton Freiesleben
Salgsdirektør, Scania Danmark A/S

Omkostningsbesparelsen kunne indregnes i et krav til 32 meters-vogntog om at køre på biobrændstoffer og om en årrække på elektrisk drift.

32 meters lastbil på Vesterbrogade
I dag er den tilladte totallængde 25,5 meter for modulvogntog i Danmark. Hvis man til gengæld kunne køre med en totallængde på 32 meter, ville det være muligt at sammensætte et vogntog bestående af to standard-sættevogne med anvendelse af en dolly.

Fordelen er, at eksisterende standardmateriel med små tilføjelser kan anvendes, og at man undgår omlæsning af godset, da slut-distribution kan ske ved at adskille vogntoget og køre the last mile med en enkelt sættevogn. 

Eventuelt kunne tilladelse af 32 meter vogntogslænge kombineres med krav om, at lastbilen skal køre på biobrændstoffer - og om en årrække på elektrisk drift.

Fem års forsøgskørsel i Sverige er forløbet helt problemfrit, men i Danmark kræver kombinationen en lovændring, hvilket på nuværende tidspunkt er en show stopper.

Men skal vi så vænne os til situationer, hvor 32 meter lange lastbiler kører ned ad Vesterbrogade? Naturligvis ikke, for der er allerede i dag restriktioner på, hvor de største lastbiler må køre.

I dag er modulvogntog de længste vogntog, vi ser på vejene i Danmark, og et vogntog på 32 meter vil kunne køre på de samme strækninger, uden at det forstyrrer bytrafikken eller belaster vejnettet yderligere.

Lastbil rimer ikke på klima
Man har tidligere justeret på de tilladte dimensioner for vogntog i Danmark. En naturlig udvikling i takt med at teknologien og sikkerhedsforanstaltninger bliver bedre og bedre. Nu har vi en oplagt mulighed for igen at justere på landtransportens længde og vægt.

Der er langt mellem de nemme løsninger i klimaudfordringerne, men her er én af dem. Og kigger vi mod erfaringerne fra Sverige, er der ingen grund til at tøve med at indføre nye standarder.

Selvom lastbil ikke rimer på klima, er det indiskutabelt, at længere og tungere lastbiler kan bidrage til en grønnere verden. Derfor var det også en af vores klare anbefalinger, da regeringen via sine klimapartnerskaber ønskede konkrete bud på, hvad der kan bidrage til realiseringen af Danmarks klimamål.

Den fjerde december udkom regeringens aftale om grøn omstilling af vejtransporten, der glædeligt inkluderer dobbelt-trailer løsningen som såvel Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen ser potentiale i.

Disse instanser skal nu iværksætte en nærmere analyse og nu handler det blot om at give branchen lov til at udnytte sit eget potentiale.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00