SF før grønne forhandlinger: Vi vil ikke bruge pengene på Storebælt-rabat

ENERGIFORLIG: SF prioriterer flere ladestandere og færre offentlige fossilbiler op til forhandlingerne om den grønne transportpulje. Hos V er man åben for en Storebælt-rabat, men ser helst, at der kastes fokus på den tunge transport.

SF's klima- og energiordfører, Signe Munk, tvivler på, at det ville have en betydelig klimaeffekt at give elbiler en særlig rabat over Storebælt.
SF's klima- og energiordfører, Signe Munk, tvivler på, at det ville have en betydelig klimaeffekt at give elbiler en særlig rabat over Storebælt.Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Hvis transporten virkelig skal lykkes med den grønne omstilling, er det langt vigtigere at investere i flere ladestandere end at gøre det billigere for elbiler at køre over Storebælt.

Sådan lyder det fra SF’s klima- og energiordfører, Signe Munk, op til forhandlingerne om den grønne pulje fra energiaftalen. Både Radikale og Venstre har ellers sammen luftet idéen om at indføre sådan en rabat. Men det mener SF ikke er den rette vej at gå.

”Jeg er ikke umiddelbart tilhænger af, at vi giver en Storebælt-rabat til elbiler. Vi har svært ved at se, hvad effekten ville være. Der mener vi, at det er klogere at bruge pengene på ladestandere, elbiler i det offentlige og færgedrift,” siger hun.

Færre offentlige fossilbiler
I 2018 blev partierne bag energiaftalen enige om at afsætte en pulje, der årligt fra 2020 til 2024 vil give 100 millioner kroner til grøn transport.

Vi går ikke efter, at man nu ikke må flyve eller køre mere. Vi har brug for at transportere os, hvis vi vil være et velstående samfund med høj velfærd.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Og det er netop dén pose penge, som partierne i forligskredsen i disse dage skal forhandle om. Hos SF mener man helt konkret, at pengene først og fremmest skal gå til at etablere op til 700 ladestandere langs de danske motorveje og landeveje.

Derudover vil partiet også give et skub til, at der sker en omstilling i den kommunale bilpark ved at indføre et statsligt tilskud til indkøb af elbiler.

”Vi vil gerne sætte et krav om, at man fra det offentliges side stopper med at købe fossile biler. Derfor foreslår vi en økonomisk håndsrækning til kommunerne, hvor man for eksempel kunne afsætte et beløb per bil på 40.000 kroner,” siger Signe Munk.

Startskud på handlingsplanen
Sidst ønsker partiet, at dele af pengene fra den grønne pulje skal bruges til at understøtte, at flere af de danske færger, der hver dag sejler mellem øerne og fastlandet, for fremtiden kan blive eldrevne.  

Overordnet mener Signe Munk, at de tiltag, SF bringer til forhandlingsbordet, kan bidrage til, at Danmark kommer tættere på målsætningen om de 70 procents CO2-reduktion i 2030.  

Dokumentation

Det står der i energiaftalen fra 2018 om den grønne pulje til transport:

"Parterne er enige om at afsætte en pulje på 100 mio. kr. årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at understøtte grønne løsninger i transportsektoren. Puljen udmøntes af parterne i efteråret 2018 på baggrund af et oplæg fra regeringen med afsæt i at fremme grøn mobilitet og transport i bred forstand, herunder både kollektiv og individuel tranport til lands og kollektiv transport til havs."

Kilde: Energiaftalen 2018


0:000:00