SF: Klimaet kan ikke narres af regeringens talfifleri

DEBAT: Kradser man lidt i overfladen på regeringens klimaudspil, står det klart, at anstrengelserne primært er brugt på talfifleri frem for reelt at gøre noget for klimaet, skriver Pia Olsen Dyhr (SF) og Marianne Bigum (SF).

Af Pia Olsen Dyhr og Marianne Bigum (SF)
Hhv. formand og klimaordfører samt folketingskandidat

Konklusionen i den nyeste rapport fra FN's klimapanel er ikke til at tage fejl af: Vi skal udlede mærkbart færre klimagasser.

Det kræver hurtige og vidtgående forandringer i alle dele af vores samfund at begrænse os til den temperaturstigning på 1,5 grader, som vores klode kan holde til. FN giver os heldigvis håb om, at det er muligt, men understreger, at det haster: De beslutninger, der træffes de næste par år, er sandsynligvis de vigtigste i vores historie.

Den brændende platform er så varm, at den er ved at smelte. Vi har som politikere et klokkeklart ansvar for omgående at udvise lederskab og føre samfundet målrettet igennem den grønne omstilling.

Talfifleri
Allerede dagen efter FN's rapport kom så regeringens længe ventede klima- og luftudspil. Som et supplement til den energiaftale, et samlet Folketing indgik 29. juni, skulle udspillet bringe os i mål med den del af klimaindsatsen, der handler om de tre B’er: bønder, biler og boliger.

Og regeringens plan har da også en fin indledning med mange flotte ord og målsætninger, der er som skabt til fine presseoverskrifter. Men læser man udspillet, bliver det hurtigt klart, at regeringens anstrengelser endnu engang hovedsageligt er brugt på en omgang talfifleri.

Som led i EU’s samlede indsats har Danmark en forpligtelse til at reducere sine udledninger med 39 procent i 2030. For at nå det skal vi samlet set mindske vores CO2-udslip med 32-37 millioner ton inden 2030. Men klima- og luftudspillet løser ikke opgaven og leverer kun reelle CO2-reduktioner for 3,9 millioner ton, det vil sige en tiendedel. Resten er tomme ord på papir, for der er hverken virkemidler eller finansiering bag dem.

Det største bidrag i regeringens udspil findes ved simpelt talfifleri, da regeringen medregner 12,9 milloner ton CO2, som automatisk optages i jord og planter. Det er dybt uansvarligt.

Klimaet kan ikke narres
Regeringen har opstillet et mål om et klimaneutralt samfund i 2050, men dette mål kan ikke indfris af regeringens egen plan. Kommer der ikke andet på bordet, er det klimaneutrale samfund ganske enkelt ikke i sigte.

Alvoren af de udfordringer, vi står overfor, er åbenlyst ikke trængt ind hos den nuværende regering. Tænk, hvis vi kunne få en regering, der udviste lige så meget kreativitet i rent faktisk at finde løsninger og udvise politisk lederskab, som de spilder på at male et pænt, men indholdsløst, glansbillede.

Klimaet kan ikke narres, og det kan vælgerne forhåbentlig heller ikke.

Forrige artikel L&F efter klimaudspil: Landbruget slipper ikke for let L&F efter klimaudspil: Landbruget slipper ikke for let Næste artikel Dansk Luftfart: Flyafgifter er som at skyde sig selv i foden med åbne øjne Dansk Luftfart: Flyafgifter er som at skyde sig selv i foden med åbne øjne
  • Anmeld

    Jens Voldby Crumlin

    Danmarks fossile udvinding skal afvikles

    SF har helt ret i kritikken af regeringens talfiflerier. Men hvis SFs klimapolitik ikke skal klinge hyklerisk skal partiet ændre politik når det gælder støtten til udvindingen i Nordsøen.
    Hvorfor støtter SF at der fortsat udstedes nye licenser til olie og gasudvinding i Nordsøen ? I de nuværende licenser har selskaberne ret til udvinding helt frem til 2047 i den længstvarende licens. Med den 8 udbudsrunde som er i gang nu vil selskaberne få op til 10 år til undersøgelse og derefter 30 års udvindingsret !
    Følgende er et uddrag af Energistyrelsens redegørelse til folketinget omkring den 8 udbudsrunde. citat
    Med aftalen af 22. marts 2017 mellem Regeringen
    , Socialdemokratiet, Dansk
    Folkeparti, Det Radikale Venstre og SF
    blev der opnået enighed om at skabe større
    sikkerhed for, at de resterende ressourcer i Nordsøen hentes op. Aftalen indebærer således en lempelse af kulbrintebeskatningen i et vindue fra 2017-25 og gennemførelsen af ændringer i undergrundsloven og olierørledningsloven for at forbedre 3. partsadgangen til infrastrukturen og dermed gøre det muligt at udvikle en række mindre og nye fund kommercielt.
    https://ens.dk/sites/ens.dk/files/OlieGas/energi-_forsynings-_og_klimaministerens_redegoerelse_efter_undergrundslovens_ss_12_stk._2_til_folketingets_energi-_forsynings-_og_klimaudvalg_14_maj_2018.pdf