SF: Solcellelov kan rejse nyt problem

SOL: Den nye solcelleaftale løser et finansieringsproblem nu, men der er en risiko for, den gør havvindmølleprojekterne dyrere på sigt, frygter SF. Enhedslisten mener, aftalen er at bøje nakken for Finansministeriet.
Det var ikke en dybfølt opbakning klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) fik til sin solcellelov, da den blev førstebehandlet i Folketinget.
Det var ikke en dybfølt opbakning klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) fik til sin solcellelov, da den blev førstebehandlet i Folketinget.
Morten Øyen
Det var langt fra en dybfølt opbakning, klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) fik til sin solcellelov, da den blev førstebehandlet i Folketinget torsdag. Selv regeringspartiet SF viste sine bekymringer over forslaget.

Partiets klima- og energiordfører Steen Gade slog fast, at det godt kunne forsvares, at aftalen udskyder iværksættelsen af nogle af vindmølleparkerne. Men det kan medføre et nyt problem, advarede han.

"Vi indsnævrer det antal år, hvori der kan laves udbud, og det betyder, at der er en risiko for, at vi ikke helt får de vindmølleanlæg så billigt, som vi ellers kunne have fået. Man kan ikke både blæse og have med i munden," sagde Steen Gade og fortsatte:

"Nu har vi løst et problem her, og jeg håber, vi ikke har skabt et problem om nogle år."

EL: Vi bøjer nakken
Problemet, som er blevet løst "her", er det hul i statskassen, den populære solcelle-nettomålerordning havde skabt. Med den nye aftale bliver hullet lukket med en ny mindre attraktiv nettomålerordning for fremtidige solcelleindehavere og ved at udskyde iværksættelsen af en række havvindmølleprojekter. Og det er ikke fornuftig politik ifølge Enhedslisten.

Vi betragter ikke det her lovforslag som et led i en klog og god beslutning om solenergiens placering i dansk energipolitik, men som en lille pragmatisk bøjen nakken for den politik, der findes i Finansministeriet.

Per Clausen, (EL)
Klima- og energiordfører.

"Vi betragter ikke det her lovforslag som et led i en klog og god beslutning om solenergiens placering i dansk energipolitik, men som en lille pragmatisk bøjen nakken for den politik, der findes i Finansministeriet," sagde Per Clausen.

Han afslørede, at den finansministerielle logik på energiområdet godt kunne have fået partiet til at undlade at stemme for. Men ved at være med i aftalen håber partiet at kunne presse på for en egentlig strategi for solenergien, der skal supplere vindudbygningen.

"Vi har den ambition, at vi fremadrettet kan få vedtaget noget klogt for solenergiens placering i energiforsyningen, hvor det er vores klare opfattelse, at sol har været håbløst undervurderet og håbløst fejlvurderet i mange år," sagde Per Clausen.

K: Stop-effekt vil komme
En af diskussionerne blandt politikerne har været, hvad effekten af det nye forslag bliver. Vil solcellemarkedet bremse helt op med den nye lov? Det mener Liberal Alliance, der ikke giver meget for Energistyrelsens skøn. Konservative håber dog ikke, det bliver tilfældet, men mener selv, de er med til at gøre solcelleordningen mindre attraktiv.

"Hvad vil der ske den næste stykke tid, når det ikke længere er stå attraktivt som før?" spurgte Konservatives Mike Legarth og svarede selv:

Dokumentation

Solcelleaftalen betyder:

Udskydelse af idriftsættelse af havvindmøllepark: I Energiaftalen af 22. marts 2012 indfases Kriegers Flak og Horns Rev 3 fra 2017-20 og producerer med fuld kapacitet i hele 2020. Udskydes indfasningen af især Kriegers Flak, men fortsat med fuld kapacitet i 2020 som aftalt i Energiaftalen, reduceres PSO-udgifterne frem mod 2020. De endelige vilkår for udbud fastsættes i 2014.

Ilandføring i forbindelse med havmølleparker: Omkostningerne i forbindelse med ilandføringsanlæg fra havvindmølleparker indgår i Energinet.dk's investeringsplan og finansieres gennem tariffer. En udskydelse af idriftsættelse af en park vil ligeledes udskyde finansieringsbehovet for ilandsføringsanlægget. Energinet.dk vurderer, at udskydelsen af Kriegers Flak med ét år vil betyde en besparelse på 186 mio. kr. reduceret tarif.

Udskydelse af etablering af kystnære havmøller: I energiaftalen er det forudsat, at de kystnære havmøller blev etableret fra 2014 til 2020 med en årlig tilvækst på 71 MW. Antages en senere og mere komprimeret udbygning i perioden 2017-2020 med 125 MW om året reduceres de samlede PSO-omkostninger med 687 mio. kr. 

Kilde: Klima- og Energiministeriet. 

 


0:000:00