SF vil gøre det dyrere at køre bil i byer og myldretid

FORSLAG: SF vil indføre afgifter på bilkørsel for at reducere trængsel, begrænse klimabelastningen og sikre ekstra penge til kollektiv transport. Fornuftigt, teknologien er bare ikke klar endnu, siger ekspert.

SF's formand Pia Olsen Dyhr vil sammen med transportordfører Karsten Hønge sætte turbo på indførelsen af roadpricing i Danmark.
SF's formand Pia Olsen Dyhr vil sammen med transportordfører Karsten Hønge sætte turbo på indførelsen af roadpricing i Danmark.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Tiden er moden til at indføre afgifter for at køre på de danske veje.

Det mener SF’s formand og klimaordfører, Pia Olsen Dyhr, der nu går i brechen for at få indført afgifter på bilisters kørsel. Den tidligere transportminister ser kørselsafgiften som et oplagt redskab til at løse tre presserende udfordringer.

For det første skal det dæmme op for trængslen i og omkring de store byer. For det andet skal det fremme en grøn omstilling af den danske bilpark til gavn for både klimaet og luftkvaliteten.

Og så skal det sidst men ikke nødvendigvis mindst være med til at kompensere staten for tabte indtægter fra benzin- og dieselafgifter, i takt med at stadig flere vælger at købe mere klimavenlige elbiler.

Skal man have nedbragt belastningen, så skal de, der kører mest og sviner mest, også være dem, der betaler mest.

Pia Olsen Dyhr
Formand for SF

”Trafikken er en af de helt store klimasyndere. Og skal man have nedbragt belastningen, så skal de, der kører mest og sviner mest, også være dem, der betaler mest. Det kan roadpricing være med til at sikre,” siger Pia Olsen Dyhr.

Som første skridt vil SF ”hurtigst muligt” have sat gang i et udredningsarbejde, der viser, hvordan og hvor hurtigt roadpricing kan indføres.

Gratis på landet, dyrere i byerne
I praksis skal en ny dansk kørselsafgift ifølge SF-formanden udformes, så det er billigt eller måske endda gratis at køre på veje på landet, hvor der ikke er meget trafik, og den kollektive trafik ikke er et reelt alternativ.

Til gengæld skal der betales mere for at køre i byer og på veje med tættere trafik, og taksterne skal være højest i myldretiden. Og så skal det i øvrigt være dyrere at køre i forurenende biler end de mere klimavenlige alternative.

Ambitionen er ikke kun at fastholde de aktuelle indtægter på godt 50 milliarder kroner, staten får fra forskellige bil- og brændstofafgifter. Men også at finde yderligere penge til at sænke billetpriser i den kollektive trafik og understøtte udbredelsen af elbiler.

0:000:00