Share Now: Roadpricing er et columbusæg for den grønne genstart

DEBAT: Alle eksperter, næsten uden undtagelse, anbefaler kørselsafgifter. Det kan være en afgørende mulighed for at finansiere den grønne genstart af samfundet. Men vi danser om den varme grød, skriver Morten Jakobsen.

Af Morten Jakobsen
Managing Director for SHARE NOW Danmark

Elbilskommissionen fik endelig lanceret deres ventede rapport. Men jeg sidder tilbage med følelsen på juleaften som barn; at glæden ved ventetiden var større, end da man endelig fik åbnet sine gaver og set, hvad der gemte sig bag papiret.

Der er gode takter i rapporten, ja, men når man nu havde set frem til LEGO-bilen fra øverste hylde, dækker glæden ved de hjemmestrikkede sokker ikke helt skuffelsen.  

Elefanten i rummet
Hvis vi skal mål med den grønne omstilling af transportsektoren, er midlet helt simpelt færre biler på vejene. Ikke blot flere elbiler ovenpå i forvejen voksende bilpark. Derved, uanset hvor genial kommissionen har været i at løse en uløselig opgave, kommer den ikke i mål. Hverken på målsætningen for antal af elbiler, CO2-reduktion eller finansiering.

Elefanten er og bliver, hvad alle eksperter nærmest uden undtagelse anbefaler, men som kan virke som politisk selvmord i dagens Danmark. Nemlig roadpricing eller kørselsafgift på dansk. Denne varme grød danser kommissionen belejligt udenom.

Vi kommer ikke uden om at tage livtag med kørselsafgifterne, om regeringen vil det eller ej. I min optik er de simpelthen et columbusæg, vi ikke kan ignorere.

Afgiften kan designes provenuneutral og grøn, sparke elbilsalget fra 0 til 110 km/t med ét pennestrøg og levere den nødvendige CO2-reduktion. Det skyldes, at den mest skadelige privatbilisme kan beskattes præcist efter, hvor og hvornår du kører.

Kørselsafgifter kan betale for grøn genstart
Samtidigt indeholder forslaget en overset fordel, hvis den økonomiske krise bider fra sig til efteråret. Med kørselsafgifterne kan man kompensere alle nuværende bilejere ved at tilbagebetale registreringsafgift af deres bil (naturligvis forholdsvist efter, hvor meget bilen er værd).

Således bliver ejerne ikke snydt, når registreringsafgiften fjernes, imens selvsamme bilister opkræves kørselspenge fra dagen efter. Ligeledes friholdes alle bilforhandlere, så de kompenseres for værditabet af deres biler på lager.

Med andre ord, kørselsafgifterne kan netop blive den grønne genstart af samfundet, når eller hvis den danske økonomi går ned i gear. Finansministeriet kan således pumpe likvide midler ud i hænderne på helt almindelige danskere, imens de får et klart og konkret incitament til at købe en elbil. Eller bedre for klimaet, bruge kollektiv trafik eller køre i bybiler.

De fleste vinder ved forslaget, imens det er blevet påvist i foråret, at i krisesituationer har Nationalbanken uendeligt dybe lommer. Det er grøn genstart, der vil noget.

Forrige artikel Klimarådet: Afgifter på CO2 behøver hverken koste jobs eller en stor regning til de fattigste Klimarådet: Afgifter på CO2 behøver hverken koste jobs eller en stor regning til de fattigste Næste artikel Debat: Indfør en bæredygtighedsklasse i bygningsreglementet Debat: Indfør en bæredygtighedsklasse i bygningsreglementet
EU-regler spænder ben for udtag af lavbundsjorde

EU-regler spænder ben for udtag af lavbundsjorde

LANDBRUG: Kun 15.000 ud af de 171.000 hektar klimabelastende lavbundsjorde kan udtages i frivilligt samarbejde med landbruget uden at komme i strid med EU’s statsstøtteregler, vurderer regeringen. Landbruget er uforstående.