Skarp kritik af WWF-rapport om el-biler
Anders Jerking
RedaktionschefMen konklusionen er baseret på et tysk worst case-scenarie og kan under ingen omstændigheder overføres til danske forhold, lyder den samstemmende kritik fra en række eksperter, som Altinget har talt med.
Esben Larsen, lektor på DTU Elektro og tidligere leder af Videnscenter for elbiler, mener, at regnestykket for det første er baseret på en sammenligning mellem nye dieselbiler og ældre elbil-teknologi og for det andet tager udgangspunkt i et skrækscenarie, hvor elbiler udelukkende kører på el fra kulkraftværker.
"Det er muligt, at man kan komme i den situation i Tyskland, men i Danmark er forholdene anderledes, fordi vores energi består af en større andel vindkraft," siger han og tilføjer, at det i Danmark kun i enkelte spidslastede situationer med lidt vind og meget belastning på elnettet vil være nødvendigt at bruge el fra kulkraft.
"I Danmark regner vi derfor med, at CO2-emissionen fra en el-bil cirka er det halve af emissionen fra en tilsvarende benzin- eller dieselbil. Det er stadig vores overbevisning," siger Esben Larsen.
Det skrev Jyllands-Posten:
"Elbiler forurener mere end andre biler"
En analyse fra Verdensnaturfonden, WWF, afslører, at elbiler er mere skadelige for klimaet end traditionelle biler - medmindre man kan sikre, at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi.
»Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en bil, der kører på diesel,« lyder konklusionen fra Viviane Raddatz, der er ansvarlig for analysen, som WWF i Tyskland har gennemført.
Intelligente løsninger på vej
Han påpeger, at det tyske regnestykke tager udgangspunkt i et kulkraft-skrækscenarie, men at der i øjeblikket arbejdes intenst med at udvikle et helt anderledes - og intelligent - scenarie, hvor elbilerne bliver ladet op, når der er meget vind, eller når der er lidt belastning på el-nettet, for eksempel om natten.
"På den måde kan vi udnytte mest muligt af vores vedvarende energi, og så ser regnestykket for el-bilernes CO2-emission helt anderledes ud," siger Esben Larsen, der regner med, at et antal elbiler svarende til 10 procent af bilparken uden problemer kan forsynes med vindkraft.
Regnestykket er baseret på tyske forhold og baseret på det værst tænkelige scenarie, hvor bilerne lader op på det værst tænkelige tidspunkt for el-systemet. Men hele ideen er jo at få bilerne ladet op på de bedst tænkelige tidspunkt. Kan man det, så vil bilerne stort set køre på vindkraft.
Jørgen Horstmann
Projektleder, DTU
Teknologi klar før elbilerne
Jørgen Horstmann, projektleder på DTU og den danske repræsentant i IEA-samarbejdet om elbiler, er enig.
"Regnestykket er baseret på tyske forhold og baseret på det værst tænkelige scenarie, hvor bilerne lader op på det værst tænkelige tidspunkt for el-systemet. I Danmark ville regnestykket falde ud til elbilens fordel selv på det værst tænkelige tidspunkt. Men hele ideen er jo at få bilerne ladet op på de bedst tænkelige tidspunkt. Kan man det, så vil bilerne stort set køre på vindkraft."
Jørgen Horstmann peger på, at man i det danske Edison-projekt er ved at udvikle intelligent teknologi, så elbilerne automatisk lader op på de tidspunkter, hvor det bedst kan betale sig. Den teknologi mener han vil være på plads, inden salget af el-biler boomer.
Bilers udledning af CO2 ifølge Cowi-rapporten "Elbiler" 2009:
Elbil-vind: 0 g CO2/km
Elbil-gns.: 102 g CO2/km
Benzin: 182 g CO2/km
Diesel: 142 g CO2/km
Benzinhybrid: 108 g CO2/km
Bilers udledning ifølge Jyllands-Postens artikel "Elbiler løser næppe klimaproblemet":
Elbil-vind: tæt på 0 g CO2/km
Elbil-gns (DK): 97 g CO2/km
Elbil kulkraft: 160 g CO2/km
Dieselbil (VW Golf): 119 g CO2/km