Socialdemokratiet: Her er vores krav til klimaforhandlingerne

DEBAT: Løkkes klimaplan er langt fra ambitiøs nok, mener Jens Joel (S). I de kommende klimaforhandlinger vil Socialdemokratiet blandt andet kræve en ændring af klimaloven, ekstra krav om grønne biler og en plan for reduktion af klimabelastningen fra landbruget. 

Af Jens Joel (S)
Klima- og energiordfører

Det lød flot, da statsministeren ved Folketingets åbning talte om både stop for salg af benzin- og dieselbiler, og om at der skulle køre én million grønne biler på vejene i 2030.

Men der var nok en grund til, at Lars Løkke trak overskrifterne først og derefter ventede en uge, inden han udleverede papirerne. Da journalister og alle andre fik regeringens udspil på skrift, var den ene million ikke længere et mål, men en prognose, og finansieringen var skrumpet ind til blot 10.000 biler eller det, der svarer til 1 procent af Løkkes luftige løfter.

Men ét er transportområdet. For hvorfor holder Løkke endnu en gang – præcis som med landbrugspakken – hånden over landbruget og sender regningen videre til klimaet og miljøet? Hvorfor er der ingen indsats for at spare på energien i vores boliger, når dansk erhvervsliv skriger på ambitioner, der vil skabe massevis af arbejdspladser og gøre den grønne omstilling billigere?

S-forslag i klimaplanen
Løkkes klimaudspil er med andre ord hullet som en schweizerost. Men lad os starte med det positive. Det var nemlig ikke en dag for tidligt, at Løkke og regeringen overhovedet kom på banen i klimakampen. Efter tre år, hvor man har gjort klima- og miljøproblemerne større, var det forløsende at høre nye toner.

Der er heldigvis flere gode elementer i regeringens plan:

Lavere firmabilsbeskatning på grønne biler. Det har Socialdemokratiet også foreslået før sommer. Udskydelse af de stigende afgifter, så elbilerne ikke bliver dyrere de kommende år. Det stod også i S-udspillet fra maj. Penge til opsætning af ladestationer, så man kan komme hurtigt på tværs af landet. Også med i S-udspillet.

Desværre har regeringen ikke medtaget vores forslag med om en kontant bonus til kommuner, der skifter til grønne biler. Og de har ikke lovet, at strømmen fortsat vil være billig til elbilerne. Der er med andre ord stadig noget at kæmpe om. Men regeringens udspil kunne være en god start.

"Ikke specielt troværdigt"
Set med socialdemokratiske briller er der slet ingen vej udenom en ambitiøs omstilling af transportsektoren. Det er et af de områder, hvor CO2-udledningerne vokser år for år. Det går med andre ord i den forkerte retning, og det matcher hverken med vores ønske om at være i front på den grønne omstilling eller med videnskabens krav om klimahandling.

Efter tre år i træk, hvor regeringen har gjort de gammeldags diesel- og benzinbiler billigere, og hvor man således har solgt mere benzinslugende biler og gjort klimaproblemet større, er man her op til valget kommet til erkendelsen af, at det er uholdbart. For blot få måneder siden fastholdt regeringen, at elbilerne skulle blive dyrere efter nytår.

Alt i alt er der jo grund til at glædes over en synder, der er omvendt. Det er ikke specielt troværdigt, men dog bedre end det modsatte.

Nu skal der så handling bag ordene. Og mens overskrifterne har været bombastiske, så kniber det mere med at få regeringen til at love, at den faktisk mener de flotte ord om de mange grønne biler. Vi mener, man bør sætte et politisk mål for, hvor mange el-, brint- og plugin-hybridbiler, der skal ud at køre på vejene. Og så skal man naturligvis løbende tage de politiske skridt, der gør målet til virkelighed.

Videnskaben taler sit tydelige sprog. Den råber faktisk. Der er brug for en ambitiøs indsats, der omfatter alle områder – ikke bare transport. Og der er brug for, at vi sætter tempoet i vores omstilling op.

Ændring af klimaloven
Det er baggrunden for, at Socialdemokratiet vil ændre klimaloven, så vi ikke længere sigter mod fossilfrihed i 2050. De sorte energiformer skal hurtigere på pension, og derfor vil vi rykke deadline frem til 2045. Fem år lyder måske ikke af meget, men det betyder i praksis, at vi skal omstille hurtigere og hæve ambitionerne.

Vi går til klimaforhandlingerne med vores ekstra krav om grønne biler. Gevinst til de kommuner, der kører forrest. Billig el til dem, der tanker strøm. Men også med krav om, at landbruget skal bidrage.

Vi ønsker en plan for, hvordan landbruget kan reducere sin klimabelastning, og vi vil foretage en national afdækning af potentialet for en jordfordelingsreform, der kan tage den mest klimaskadelige landbrugsjord ud af drift. Til gavn for både miljø, klima og landmænd.

Endelig kommer vi – præcis som vi kæmpede for det i energiforliget – til at kræve energibesparelser. Til gavn for klimaet, dansk erhvervsliv og prisen på omstillingen.

Lad os håbe, Løkke også kan se, at det kræver andet end skåltaler og grønne slips op til valget, hvis klimakampen skal vindes. Socialdemokratiet er klar til forhandling – der følges af handling.

Forrige artikel Venstre til S: Vi har gjort Danmark grønnere i mere end fire årtier. Hvordan kan I påstå, vi er sorte? Venstre til S: Vi har gjort Danmark grønnere i mere end fire årtier. Hvordan kan I påstå, vi er sorte? Næste artikel Alternativist om elbiler: Lad os gøre som i Norge Alternativist om elbiler: Lad os gøre som i Norge
Jeppe Kofod: Polen skal til lokkes til klimahandling

Jeppe Kofod: Polen skal til lokkes til klimahandling

INTERVIEW: Selv om Danmark vil gå langt for at undgå et Brexit uden en aftale, er der grænser for, hvor fleksible EU skal være. Det mener udenrigsminister Jeppe Kofod, som også giver sit bud på, hvordan Polen skal overbevises til at tilslutte sig EU’s 2050-klimamål.