”Spark bagi til politikerne” og ”flytter blot CO2 til udlandet”: Se aktørernes reaktioner på Klimarådets anbefalinger

REAKTIONER: Klimarådets anbefalinger til, hvordan Danmark skal nå 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030, møder blandede reaktioner fra aktørerne. Se et udpluk af reaktionerne her.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Klimarådet har mandag præsenteret sit bud på, hvordan klimamålet i 2030 skal nås.

”Arbejdshesten” til at nå målet er en ny generel afgift på drivhusgasser, men Klimarådet har også en lang række anbefalinger til at omlægge transportsektoren, få mere ud af energisektoren og gang i udviklingen af nye tiltag, der skal sikre de sidste ”svære” 10 procent – fra 60 til 70 procent.

{{toplink}}
Læs også

Som ventet møder Klimarådets anbefalinger blandede reaktioner ude hos aktørerne.

Se et udsnit af reaktionerne her:

”I Dansk Energi kan vi følge Klimarådets strategiske billede af, hvilke teknologiske forandringer der er krævet for at komme i mål med de 70 procent i 2030. Når erhvervslivets klimapartnerskaber har afleveret deres rapporter i næste uge, er tiden inde til handling,” siger Dansk Energis direktør, Lars Aagaard.

”Det ærgrer mig, at Klimarådet ikke i deres scenarie har anvist en direkte vej til at nå den fulde reduktion i 2030 med allerede kendte virkemidler. Nu har vi politisk besluttet, at vi vil nå i mål med de 70 procent. Så må vi også være villige til at betale den pris, der skal til, uanset om det lykkes at udvikle nye teknologier og virkemidler i fremtiden,” siger Marie Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

”Hvis vi griber den grønne omstilling rigtigt an, kan vi både komme i mål med vores store klimaambitioner og gøre vores samfund rigere. Men de skyhøje CO2-afgifter, som Klimarådet foreslår, vil have den stik modsatte effekt. Vi er ikke afgiftsforskrækkede og foreslår selv at hæve afgiften, så den kommer på niveau med EU’s kvotepris. Men Klimarådets forslag er så vidtrækkende, at vi blot vil flytte CO2-udledning til udlandet og få lavere vækst og færre job,” siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri.

”Danskerne og autobranchen vil gerne elbilerne, men elbiler er væsentlig dyrere at anskaffe end de konventionelle biler. Teknologiudviklingen vil løse den udfordring på den lange bane, men på den korte bane skal der nogle andre virkemidler i brug for at få danskerne over i de grønne biler. Der er brug for politiske virkemidler for at overbevise danskerne om elbilerne. Her ser jeg ikke, at Klimarådet kommer med løsningerne, men nogle meget dyre forslag for statskassen,” siger Gitte Seeberg, direktør i AutoBranchen Danmark.









0:000:00