Stephanie Lose: De grønne trafikaftaler kræver ny finansiering fra regeringen

FINANSIERING: Det kræver penge fra staten, hvis ambitionerne i de nye klimaaftaler for den regionale trafik skal realiseres, siger regionernes formand, Stephanie Lose. 

"Med den viden, vi har nu, kræver det ekstra midler over de kommende år," siger Stephanie Lose (V). 
"Med den viden, vi har nu, kræver det ekstra midler over de kommende år," siger Stephanie Lose (V). Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Den kollektive trafik fik torsdag et grønt rygstød.

Her indgik Danmarks regioner nemlig såkaldte klimasamarbejdsaftaler med regeringen.

De skal blandt andet sikre, at benzin- og dieseldrevne tog og busser på de regionale strækninger bliver erstattet med grønne løsninger frem mod 2030.

Men mens aftalerne er fulde af grønne ambitioner, er de blottede for ny finansiering.

Vi har været rigtig optagede af, at der var en fælles forståelse mellem os og regeringen af, at vi har rigtig store grønne ambitioner, som vi gerne vil føre ud i livet, men at det ikke må ende med at forringe den kollektive trafik.

Stephanie Lose (V)
Formand for Danske Regioner

Derfor skal regeringen finde nye penge, hvis aftalerne skal realiseres, mener formanden for Danske Regioner, Stephanie Lose (V).

"Regeringen har givet tilsagn om, at den vil fortsætte den tilgang, den har haft indtil videre. Det er klart, at det tror jeg selvfølgelig på, når regeringen siger det," siger hun. 

Teknologien kan hjælpe
Stephanie Lose henviser til, at regeringen sammen med støttepartierne på finansloven for 2020 afsatte 75 millioner kroner til den grønne omstilling af bustrafikken. 

Men der skal også findes flere penge for at indfri de nye klimasamarbejdsaftaler, lyder det fra Lose. 

"Sådan er det, med den viden vi har på nuværende tidspunkt," siger hun.

Dokumentation

Aftalerne kort

Danmarks regioner indgik onsdag fem individuelle klimasamarbejdsaftaler med regeringen, der sætter ambitionerne for regionernes omlægning til grøn kollektiv trafik. 

Der blev desuden indgået en såkaldt overliggeraftale, der går på tværs af de fem regioner.

Som del af aftalen forpligter regionerne sig blandt andet til at kræve CO2-neutral busdrift i nye udbud fra 2021, og at alle nyindkøbte tog fra 2021 til regionalbanerne skal være klimavenlige.

Der stilles desuden krav til, at alle nye biler fra 2025 skal være nulemissionsmodeller (Region Sjælland undtaget). 

Ifølge Bolig- og Transportministeriet vil aftalerne med regionerne føre til en CO2-reduktion på 16.000 tons årligt i 2025 stigende til cirka 35.000 tons årligt i 2030. 

Alle aftalerne kan findes her


0:000:00