Transportforsker: Ny kommission bør se på roadpricing

ELBILER: En grøn omstilling af bilparken kræver en markant omlægning af bilafgifterne. Teknologi- og kørselsafgifter bør stå centralt i ny afgiftskommissions arbejde, mener forskningsleder og medlem af Klimarådet Niels Buus Kristensen.

Transportøkonom Niels Buus Kristensen mener, at en grøn omstilling af bilparken fordrer en større omkalfatring af bilafgifterne, hvis ikke det skal slå hul i statskassen.
Transportøkonom Niels Buus Kristensen mener, at en grøn omstilling af bilparken fordrer en større omkalfatring af bilafgifterne, hvis ikke det skal slå hul i statskassen.Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det var en teknologioptimistisk skatteminister, der tirsdag præsenterede den del af regeringens klimaudspil, som handler om at nedsætte en ny kommission til at se på bilernes afgiftssystem.

Regeringen mener, at en kommission er nødvendig for at få et mere retvisende billede af de egentlige omkostninger ved at omstille den danske bilpark til ikke længere at køre på hverken diesel eller benzin.

For selv skatteministerens egne regnedrenge og -piger, og deres kollegaer i Finansministeriet, kan ifølge skatteministeren have en tendens til at undervurdere den teknologiske udvikling. Og dermed overvurdere omkostningerne ved at skubbe på den grønne omstilling.

Men uanset om teknologi og marked kan løse alle regeringens ambitioner uden større milliardinvesteringer i yderligere initiativer, så vil en omstilling komme til at koste statskassen betydelige summer alene i tabte indtægter fra ikke mindst brændstofafgifter.

{{toplink}}

Derfor er det nok så meget de statsfinansielle konsekvenser af den grønne omstilling, den nye kommission vil skulle beskæftige sig med, som hvilke incitamentsstrukturer der vil kunne understøtte omstillingen.

Altinget har spurgt Niels Buus Kristensen, medlem af Klimarådet og forskningsleder ved Transport Økonomisk Institut på Oslo Universitet, hvordan en kommission vil kunne løse denne tilsyneladende gordiske knude.

Lyder det som en umulig opgave, regeringen vil sætte den nye kommission på?

”Jeg tror godt, man kan finde en løsning. Specielt som tiden går, og kørselsafgifter formentlig bliver en mere farbar vej. Der er mange fordele ved at omlægge fra afgifter på bilerne til afgifter på kørslen.”

0:000:00