Trods EU-kvoter, passagerskat og brændstofafgifter vil flysektoren være kraftigt underbeskattet i 2030

Selv med stigende priser på EU's CO2-kvoter og nye afgifter på flytrafik er der i 2030 udsigt til, at den internationale flytrafik er kraftigt underbeskattet i forhold til dens skadelige effekter på klimaet, lyder det i nyt notat fra Klimarådet, der anbefaler en markant højere passagerafgift. Dansk Luftfart advarer om tab af konkurrenceevne. 

Den foreslåede afgift på 13 kroner på en flyrejse kan omregnes til en afgift på 35 kroner per ton CO2 på lange flyrejser til eksempelvis New York. 
Den foreslåede afgift på 13 kroner på en flyrejse kan omregnes til en afgift på 35 kroner per ton CO2 på lange flyrejser til eksempelvis New York. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Selvom prisen på EU’s klimakvoter fortsætter deres himmelfart, og afgifter og iblandingskrav bliver sat i vejret, vil den internationale flytrafik i 2030 være kraftigt underbeskattet i forhold til dens skader på klimaet.

Det skriver Klimarådet i et nyt notat om regeringens globale klimastrategi fra september, hvor rådet også gentager sin pointe om, at Danmark bør skrue op for afgifterne på flytrafik.

“Klimarådet vurderer på den baggrund stadig, at Danmark med fordel kan indføre passagerafgifter på højde med vores nabolande,” lyder det.

I notatet har Klimarådet på baggrund af forventninger til udviklingen i prisen på EU’s CO2-kvoter og en række forslag til diverse afgifter og iblandingskrav fra både den tidligere socialdemokratiske regering og Europa-Kommissionen regnet sig frem til, hvordan flytrafikken vil være beskattet sammenlignet med dens påvirkning af klimaet gennem både CO2-udledning og kondensstriber.


Her er den klare konklusion, at alle flyrejser, men især rejser ud af EU vil være underbeskattet i 2030.

{{toplink}}
Læs også

Det er ifølge Klimarådet et godt argument for at indføre en betydeligt højere CO2-afgift end de 13 kroner, som Socialdemokratiet tidligere på efteråret lagde op til i sit flyudspil.

Klimarådet giver som eksempel, at passagerafgiften på 13 kroner, der skal være ens for alle rejser uanset længde, isoleret vil svare til, at en rejse fra København til New York eller Bangkok vil være påført en afgift på 35 kroner per ton udledt CO2, mens en indenrigsrejse vil være beskattet med 175 kroner per ton CO2.

Klimarådet anbefaler på den baggrund, at Danmark indfører en passagerafgift “på niveau med vores nabolande”. Både Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har indført passagerafgifter, der er betydeligt højere end de 13 kroner, som Socialdemokratiet har foreslået.

0:000:00