Debat

VedvarendeEnergi: Electrofuels kan give fleksibilitet i energisystemet

DEBAT: Electrofuels er en vigtig del af visionen om et fossilfrit dansk energisystem, skriver Lars N. Jensen. Brugen af FlexFuel-køretøjer i tung trafik kan derfor have relevans, selvom batteri- og brændselscellebiler stadig vil være at foretrække.

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars N. Jensen 
Senioranalytiker i VedvarendeEnergi

I denne uge har Energistyrelsen en høring om at afskaffe et krav om fyldestgørende information, hvis man sælger biobrændstoffer til transport, hvor andelen af biobrændstof udgør mere end 10 procent. Næppe mange vil se klimapolitik i det, men her er tale om brændstoffet til de FlexFuel-køretøjer, som Brian Gardner Mogensen tager op i Altinget 29. juni.  

FlexFuel-motorer er forbrændingsmotorer, som kan køre på både benzin og forskellige typer alkoholbaserede brændstoffer. Disse brændstoffer kan fremstilles både af biomasse og syntetisk baseret på brint, som kan produceres på en måde, der balancerer den brændselsfrie elproduktion.

I Ingeniør­fore­ningens Energivision for 2050 indgår sidstnævnte sammen med opgraderet biogas i kategorien electrofuels som en vigtig del af visionens beskrivelse af et fossilfrit dansk energisystem i 2050. I energisystemet har opgraderet biogas og alkoholbaserede electrofuels lignende egenskaber i forhold til at integrere energisystemerne, mens de alkoholbaserede på godt og ondt bedre kan integreres i den eksisterende transportinfrastruktur.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Forbrændingsmotorer anses traditionelt for langt mindre energieffektive end elmotorer, og der vil derfor forventeligt skulle flere vindmøller til at levere energi til en electrofuel-bilflåde end en en elbilsflåde. Imidlertid har USA, som Brian Gardner Mogensen skriver, tradition for at bygge langt større køretøjer med benzinmotor end i Europa. Der findes derfor på det amerikanske marked i dag store flexfuel-ladvogne, der er egnet til for eksempel byggepladskørsel og i park- og skovbruget.

Electrofuels – alternativ til fossil energi
Hvis man forestillede sig, at evnen til at køre på electrofuel var en teknisk egenskab, som blev krævet for forbrændingsmotorer, så ville der kunne komme flere biler med denne egenskab på de danske veje. Når der var flere biler af den slags, ville der opstå et marked for ikke-fossile brændstoffer til dem (som der er i Sverige i dag) og dermed et grundlag for at investere i produktionen af dem. Batteri- og brændselscellebiler vil stadig være at foretrække for deres lave energiforbrug, men der kan være applikationer, som for eksempel på byggepladser eller i skibstrafik, hvor electrofuels kan være et godt alternativ til fossil energi.

Vi har i miljøorganisationen VedvarendeEnergi besluttet at lade electrofuels indgå i vores arbejde for et Danmark, der kører på 100 procent vedvarende energi.

Lars N. Jensen
Senioranalytiker, VedvarendeEnergi

Vi har i foråret i miljøorganisationen VedvarendeEnergi besluttet at lade electrofuels indgå i vores arbejde for et Danmark, der kører på 100 procent vedvarende energi. Det er ikke enkelt at få energisystemet til at levere energi til transportsystemet til at erstatte fossil olie, og det kan ikke udelukkes, at brug af FlexFuel-køretøjer i tung trafik her kan have et relevant potentiale. Når der kommer klimavenlige produkter til disse køretøjer, må vi håbe, at sælgerne vælger at informere frivilligt, hvis Energistyrelsen afskaffer informationskravet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00