Vindmølleindustrien roser udvidelse af sømandsskat

SKAT: Regeringen vil med nyt udspil udvide de særlige regler for sømandsbeskatning, så de også omfatter ansatte på skibe, der opsætter vindmøller eller servicerer boreplatforme. Rederier og Vindmølleindustrien er godt tilfreds.

Foto: /Ritzau/Juergen Richter
Morten Øyen

Regeringen har lyttet, og det fortjener ros.

Fakta
Udvidelse af DIS-ordningen til søfolk på offshore skibe

Regeringen foreslår at udvide nettolønsordningen i sømandsbeskatningsloven (DIS-ordningen) med søfolk, der arbejder om bord på specialskibe, som vagt- og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe, vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe og ASV’er (såkaldte ”hotelskibe”). Ordningen skal statsstøttegodkendes, hvorfor ikrafttrædelse forventes at kunne ske fra 2019. 

Kilde: Regeringens erhvervs- og iværksætterudspil "Sammen om fremtidens virksomheder"

Sådan lyder det fra Vindmølleindustrien og Danske Rederier, efter regeringen med sit erhvervsudspil onsdag spillede ud med at udvide de særlige regler for sømandsbeskatning, så de også skal omfatte ansatte i offshoreindustrien.

Erhvervsudspillet blev præsenteret onsdag og forslaget om at udbyde sømandsskatten vil gælde dem, som for eksempel arbejder om bord på skibe, der opsætter vindmøller, lægger kabler og servicerer boreplatforme.

Og det er noget, som vækker glæde hos de aktører, der kan se frem til en skattelettelse.

Givet den danske historik inden for eksempelvis havvind, så kan de noget særligt inden for offshore. Der er muligheder, som ikke må tabes på gulvet, derfor er det afgørende at udvide sømandsskatten, så den gælder for alle offshore skibe.

Anne H. Steffensen
Adm. direktør i Danske Rederier

”Det er meget positivt for såvel vindmølle- og rederibranchen, og det skal regeringen have stor ros for,” siger adm. direktør i Vindmølleindustrien Jan Hylleberg i en pressemeddelelse.

Regeringen har lyttet
I 2016 blev der produceret og udskibet 344 havvindmøller fra Danmark i de europæiske farvande. Og ifølge Vindindustrien baner regeringens forslag vej for, at danske arbejdspladser og installationsskibe under dansk flag vil stå stærkere i den globale konkurrence.

”Vi har i en årrække kæmpet for at ligestille de danske rederiansatte med dem i vores nabolande, og det er jeg glad for, at regeringen nu har lyttet til,” siger Jan Hylleberg.

Finansministeriets beregninger viser, at forslaget vil give et stigende tabt skatteprovenu på op imod 105 millioner kroner årligt fra 2023.

Regeringens forslag er inspireret af en af anbefalingerne fra Vækstteam for Det Blå Danmark, der i april fremlagde sine anbefalinger til regeringen.

0:000:00