Wammen underskriver erklæring om højere flyafgifter, men ved ikke, om det er det bedste virkemiddel

BRUXELLES: Flytransport koster ikke, hvad det burde. Det er hovedbudskabet i en ny EU-erklæring, støttet af Danmark. Alligevel vil finansministeren ikke svare på, om højere billetpriser er løsningen.

Finansminister Nicolai Wammen under finanslovsforhandlingerne i begyndelsen af oktober. 
Finansminister Nicolai Wammen under finanslovsforhandlingerne i begyndelsen af oktober. Foto: Ida Guldbaek Arentsen/Ritzau Scanpix
Freja Søgaard

Udledningen af CO2 er ikke tilstrækkeligt dækket i de nuværende priser på flybilletter.

Sådan lyder det i en erklæring, som Danmark sammen med otte andre EU-lande underskrev torsdag.

Men selvom erklæringen opfordrer Kommission til en debat om prisen på flybilletter, således at "forureneren betaler en mere fair pris for flyrejsen", har finansminister Nicolai Wammen ikke en holdning til, om flyafgifter er det bedste virkemiddel.

I stedet opfordrer han til at kigge i retning af mere klimavenligt flybrændstof, noget, der ikke bliver nævnt i det fælles papir.

"Vi har ikke taget stilling til, hvad der vil være de bedste virkemidler," siger han, kort før erklæringen skal underskrives i Bruxelles, og fortsætter:

"Regeringen har jo ikke forslået flyafgifter, men jeg har set, at en række danske partier opfordrer til det, og at der er en diskussion på europæisk plan."

Fornuftigt med en værktøjskasse
Finansministeren forklarer, at det derfor er rigtig "fornuftigt", at EU-Kommissionen vil komme med en "værktøjskasse" med forskellige bud på, hvordan flyforureningen kan nedbringes.

I erklæringen lægger de ni medlemslande vægt på, at flytransport i dag står for cirka 2,5 procent af den globale CO2-udledning og dermed har en "stor indflydelse på miljøet."

Derdover skriver EU-landene, at det kræver en fælles EU-koordinering, hvis prisfastsættelsen skal være mest effektiv.

0:000:00