De bestemmer i EU-parlamentet

INTERVIEW: Da europæerne sidst gik til stemmeurnerne i 2014, valgte de et mere broget Europa-Parlament. Det har betydning ud over Parlamentets egne grænser, siger forsker.

Doru Frantescu er direktør for VoteWatch, en organisation, som har til formål at overvåge stemmeafgivningen i Europa-Parlamentet
Doru Frantescu er direktør for VoteWatch, en organisation, som har til formål at overvåge stemmeafgivningen i Europa-ParlamentetFoto: © European Union / Wim Daneels
Henrik Axel Lynge BuchterRikke Albrechtsen

BRUXELLES: Efter Europa-Parlamentsvalget i 2014 var det et lettere rystet EU-etablissement, der så et indryk af EU-skeptiske partier i parlamentet. Dansk Folkeparti, franske Front National og UK Independence Party blev de største sejrherrer ved deres respektive landes valg.

Et år senere, i sommeren 2015, kunne det dog konstateres, at magten fortsat var koncentreret på midten i det politiske centrum hos en storkoalition mellem de to dominerende politiske grupper, kristendemokratiske EPP og socialdemokraterne i S&D.

Ifølge Doru Frantescu, direktøren for VoteWatch, en organisation, som har til formål at overvåge stemmeafgivningen i Parlamentet, er storkoalitionen i midten blevet mindre, end den var, før europæerne gik til urnerne 25. maj sidste år.

"De to største partier har kun 53 procent af stemmerne. Det betyder meget, fordi de mindre grupper så får større magt," siger Doru Frantescu.

Larmer meget, bestemmer mindre
Når han taler om de mindre grupper, taler han ikke så meget om de politiske grupper og løsgængere, der befinder sig længst ude på fløjene, og som for de flestes vedkommende nærer en stærk skepsis over, hvad der foregår i Bruxelles.

De er stadig marginaliserede, sådan som de har været før, selv om der er kommet betydeligt flere af dem. Og de har haft svært ved at finde deres plads i Parlamentet, de er dårlige til at arbejde sammen, og de er ikke særligt aktive i det reelle lovarbejde, forklarer VoteWatch-direktøren.

”De kan ikke gøre så meget andet end at lave larm. De er meget synlige, fordi de stiller en masse spørgsmål til Kommissionen, hvor de anfægter dens arbejde i meget højere grad, end de andre gør, og de er også i gennemsnit meget mere højtråbende i plenarsalen, fordi det er den normale opførsel for dem, der befinder sig i en oppositionsrolle. Men ud over det finder de det meget svært at få indflydelse på lovgivning,” siger Doru Frantescu.

Svær balancegange
Til gengæld mener han, at de har givet genlyd andre steder i Bruxelles, ikke mindst i den nye EU-Kommission, der tiltrådte 1. november 2014, og som har slået sig meget op på at ville lave mindre lovgivning. Blandt andet for at tækkes den EU-skepsis, som kom til udtryk ved valget sidste år, og de folk, der blev valgt ind på baggrund af den.

"Pointen med at komme med mindre lovgivning er også at give dem færre chancer for at sætte en negativ dagsorden," siger VoteWatch-direktøren.

Det er dog langt fra alle i Parlamentet, som deler den prioritering. Frantescu beretter om en voksende frustration fra midterpartierne over, at Kommissionen er mindre villig til at tage nye initiativer og sætte lovgivning i søen.

”Kommissionen skubber meget i retning af deregulering og fjernelse af administrative byrder, mens store dele af Parlamentet ikke er særligt tilfreds med det. Derfor kan Kommissionen ikke regne med et solidt flertal bag sin dagsorden,” siger han og understreger, at det bider sig selv i halen.

”Fordi Kommissionen ved det, holder den igen med at foreslå ny lovgivning, fordi den ikke er sikker på, hvad der vil komme ud af Parlamentet,” siger Doru Frantescu.

Kan ikke lurepasse for evigt
VoteWatch-direktøren understreger dog, at Kommissionen ikke kan bibeholde sin lave lovgivningsprofil for evigt. Den bliver nødt til at levere på sine politiske løfter, og det betyder, at emner ladet med politisk sprængstof, der er som bygget til at drive kiler ned mellem storkoalitionens fløje, vil begynde at fylde mere på dagsordenen.

Det gælder ting som håndteringen af flygtningestrømme i Middelhavet, det gælder en stor ophavsretsreform i forbindelse med Kommissionens nye digitale strategi, det gælder frihandelsaftaler med USA og andre, som alle har potentialet til at udstille de politiske uenigheder.

Doru Frantescu gør klart, at de store grupper vil gøre alt, de kan, for at få filet kanter af i løbet af forhandlingerne, men at det langt fra altid vil være muligt at slå bro mellem højre og venstre.

"De bliver simpelthen nødt til at arbejde sammen så meget som muligt, før tingene kommer ud i det åbne i plenarforsamlingen. Men nogle gange er forskellighederne så store, at de ikke kan klare det," siger han.

Kile ind mellem blokkene
Der, hvor han ser andre politiske grupper få indflydelse, er på områder, hvor storkoalitionen har svært ved at finde fælles fodslag.

Det har for eksempel den liberale ALDE-gruppe, hvor både Venstre og Radikale Venstre sidder, allerede nydt godt af. På trods af et sviende valgresultat, hvor blandt andet den tyske og den britiske delegation blev decimeret, har de liberale formået at forblive i rollen som kongemager og er den politiske gruppe, som har vundet flest afstemninger i det nye Parlament.

Det modsatte kan ses hos den konservative ECR-gruppe, som ellers endte som Parlamentets tredjestørste ved valget efter at have indlemmet en række nye partier, herunder Dansk Folkeparti. Den tidligere britisk-dominerede gruppe har svært ved at finde en fælles linje, hvilket svækker dens position i Parlamentet.

”De er større, men de er også mindre enige,” siger Doru Frantescu.

”Da der var én dominerende delegation, var det lettere at kræve disciplin i gruppen. Nu er det sværere. Det giver ECR-gruppen mindre magt end før, hvilket er en mærkelig følge af, at de er blevet større. Det kan være, at det løser sig internt, og at de vil finde ud af en måde at komme overens på. Men situationen lige nu er, at de har tabt magt,” siger Doru Frantescu.

Had, kærlighed og andenbehandlinger
En konsekvens af et mere broget og mindre enigt Europa-Parlament kan blive, at den overvældende udvikling mod, at EU-lov vedtages med bare én behandling i Parlamentet, vil blive vendt, fordi det simpelthen ikke lykkes lovgiverne at komme med en fælles løsning så tidligt i processen, at de kan gå i forhandling med EU’s ministre, mener Doru Frantescu.

"Det kommer selvfølgelig til at variere fra gang til gang. Men jeg forventer en udvikling mod flere andenbehandlinger," siger han.

Han understreger, at det endnu ikke er nemt at sige præcis, hvordan Parlamentet vil arte sig, når lovgivningsmaskinen kommer helt op i gear igen, men at det er noget, vi vil se meget snart.

"Kommissionen har leget en ”lad os vente og se”-leg, så de kunne se, hvad det var for dynamikker, der fungerede i Parlamentet. Nu har de fået nogle mål for, hvordan magtbalancen ligger, og nu er de startet med at fremsætte love," siger han og lover, at det ikke kommer til at gå stille for sig.

Dokumentation

GRUPPERNE I EUROPA-PARLAMENTET:

EPP (Det Europæiske Folkepartis Gruppe (Kristelige Demokrater)):
216 mandater

Kristendemokraterne – eller de Europæiske Folkepartier, som de retteligt hedder – er fortsat Parlamentets ubestridt største gruppe. Deres vægt er dog knapt så knusende som i sidste samling, efter de er gået mere end 50 mandater tilbage. Gruppens nye formand er tyske Manfred Weber fra CSU, hvilket er et udtryk for, at tyskerne har sat sig tungt på gruppen som langt den største nationale delegation. Bendt Bendtsen (K) er eneste danske medlem.

S&D (Det progressive forbund af Socialdemokrater):
190 mandater

EU's socialdemokratiske gruppe, S&D, forbliver andenstørst, men kommer til at mærke en anderledes intern magtfordeling, efter at blandt andre François Hollandes franske Socialister led et svidende nederlag ved valget. Pladsen som den største nationale delegation går til italienerne, efter premierminister Matteo Renzis Partito Democratico fik 31 medlemmer af gruppen – hvilket er flere, end selv Tyskland kan præstere. De tre danske socialdemokrater, Jeppe Kofod, Christel Schaldemose og Ole Christensen, sidder her.

ECR (De Europæiske Konservative og Reformister):
75 mandater

Parlamentets største overraskelse er den konservative, EU-kritiske gruppe European Conservatives and Reformists (ECR), som blev dannet rundt om de britiske Konservative, da disse trak sig fra EPP i 2009. De erobrer pladsen som Parlamentets tredjestørste gruppe fra de liberale i ALDE. Til gengæld bliver det interessant at følge, hvordan de 18 partier i gruppen skal arbejde sammen, når de skal spænde fra moralkonservative SGP fra Holland over nationalkonservative partier som Dansk Folkeparti og De Sande Finner til de flamske separatister og økonomiske liberale N-VA, som har en fortid blandt De Grønne i Europa. De danske medlemmer er Morten Messerschmidt, Anders Vistisen og Jørn Dohrmann, alle fra Dansk Folkeparti. Derudover er Rikke Karlsson også medlem, som blev meldt ind for Dansk Folkeparti, men sidenhen har valgt at forlade partiet – hun er dog stadig medlem af ECR.

ALDE (Alliancen af Liberale og Demokrater for Europa):
70 mandater

Det er en svidende lussing til Venstre og De Radikales liberale gruppe, ALDE, at de nu er forvist til pladsen som Parlamentets fjerdestørste parti. Men en tilbagegang i en række lande, og ikke mindst udraderingerne af det tyske FDP-parti, har svækket dem. ALDE har hidtil haft en nøgleposition, når EU's to store politiske grupper ikke har kunnet blive enige. Den særstilling er nu mindre given, ligesom gruppen også vil have mindre adgang til fremtrædende udvalgsposter og ordførerskaber end før.

De danske medlemmer er Morten Løkkegaard fra Venstre, Morten Helveg Petersen og Jens Rohde fra De Radikale.

GUE/NGL (Den europæiske venstrefløjs fællesgruppe/Nordisk Grønne Venstre):
52 mandater

Ikke mindst på grund af en overbevisende sejr til græske Alexis Tsipras' SYRIZA-parti i Grækenland og tilkomsten af nye spanske protestpartier er det lykkedes Parlamentets mest venstreorienterede gruppe, GUE/NGL, at placere sig som Parlamentets femtestørste gruppe. En storsejr til irske Sinn Fein vil også kunne mærkes i gruppen, som også byder velkommen til en irsk løsgænger med tilnavnet Ming den nådesløse og til det hollandske Dyrepartiet. Til gengæld er det græske kommunistparti KKE trådt ud af gruppen og vil hellere være løsgængere. Fra Danmark sidder Folkebevægelsen mod EU's Rina Ronja Kari i gruppen.

De Grønne:
50 mandater

Fra en plads som Parlamentets fjerdestørste gruppe er De Grønne, hvor SF sidder, blevet henvist til en sjetteplads efter massiv tilbagegang i en række lande. Det tyske Piratparti erstatter det svenske, der ikke opnår genvalg. De Grønne tabte undervejs blandt andre det flamske separatistparti N-VA og dets fire mandater til ECR, mens partiet også blev decimeret i Frankrig, hvor de ellers stod stærkt ved sidste valg.

Margrete Auken fra SF er det danske medlem.

EFDD (Europæisk Frihed og Direkte Demokrati):
45 mandater

I sidste øjeblik lykkedes det UK Independence Party-leder Nigel Farage at finde medlemmer fra syv nationaliteter til sin EFD-gruppe, som nu omdøbes til EFDD -– Europa for Frihed og Direkte Demokrati. Det sker for at give plads til den italienske komiker Beppe Grillos Femstjernebevægelse, der skatter den slags højt. På trods af et godt valgresultat måtte gruppen vinke farvel til blandt andre Dansk Folkeparti, De Sande Finner og Lega Nord, der valgte at afsøge nye partnerskaber. Derfor holdt det hårdt med at få de påkrævede antal lande repræsenteret i gruppen. Men det lykkedes ved hjælp af Femstjernebevægelsen, de svenske Sverigedemokrater samt en utilfreds afhopper fra franske Front National, der var blevet forsøgt presset af sit parti til at opgive sin plads i Parlamentet. Ingen danskere er medlem af gruppen.

ENF (Et Nationernes og Frihedens Europa):
38 mandater

Front National fik et fantomvalg i Frankrig i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget. Partiet kunne dog ikke danne en gruppe til at starte med, og de måtte indlede deres tid i den nye valgperiode med at være løsgængere. Front Nationals leder, Marine le Pen, formåede dog at samle 38 politikere, som opfyldte kravene til at oprette en gruppe og dermed få økonomisk støtte og taletid ved plenarsamlingerne. Ud over Front National er blandt andet italienske Lega Nord og hollandske Partij voor de Vrijheid medlem.

Løsgængere:
15 mandater

15 politikere har ingen gruppe, de samarbejder med. Det er en broget flok, der har titlen som løsgængere. Nogen er blevet smidt ud af deres tidliger grupper, og andres politik passer ikke ind i de eksisterende grupper. En komiker, der i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget oprettede sit eget parti, formåede at blive valgt i Tyskland. Derudover er to medlemmer fra det højreekstreme parti Gyldent Daggry medlem, ligesom et tysk medlem af NPD, der af flere eksperter bliver sammenlignet med Nazi-partiet NSDAP, har titlen som løsgænger.

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00