Debat

S: Den danske transportbranche bruger kattelem til social dumping

DEBAT: Udstationeringsdirektivet skal også omfatte transportbranchen, mener Ole Christensen (S). Det vil være et slagkraftigt våben mod social dumping i en branche, hvor flere danske vognmænd bruger ufine tricks og konkurrerer på dårlige arbejdsvilkår frem for kvalitet.

Hvis det står til Ole Christensen, skal det være slut med social dumping i den danske transportbranche, når Parlamentet i juli stemmer om vejpakken.
Hvis det står til Ole Christensen, skal det være slut med social dumping i den danske transportbranche, når Parlamentet i juli stemmer om vejpakken.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet 

For et par uger siden vedtog EU-institutionerne den længe ventede revision af udstationeringsdirektivet. Det er et afgørende skridt på vejen for at sikre den samme løn for det samme arbejde på det samme sted.

I Danmark vil det sige, at alle udstationerede arbejdstagere skal leve op til en dansk overenskomst, mens de er udstationeret i Danmark. Er en polsk håndværker udstationeret og arbejder på en dansk byggeplads, så skal det som minimum foregå på de vilkår, som arbejdsmarkedets parter inden for byggeriet har aftalt i deres overenskomst. 

Det er helt afgørende i kampen mod social dumping og medfølgende unfair konkurrence, og jeg ser det som et vigtigt tegn på, at det endelig er gået op for Kommissionen og medlemslandene, at vi skal have en fri og fair bevægelighed og ikke bare fri bevægelighed.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Særlige regler for vejtransporten
Det nye udstationeringsdirektiv gælder ikke for transportbranchen endnu. Lastbilchauffører kan let krydse mange grænser på én tur, og derfor er der brug for helt særlige regler i vejtransporten. 

Her er vi i Parlamentet i gang med de afsluttende forhandlinger om den såkaldte vejpakke, som Kommissionen præsenterede i fjor. Med den får vi mulighed for at lave bedre og klarere regler for løn, arbejdsvilkår og cabotagekørsel i transportbranchen.

ITD mener, at international transport skal være helt undtaget for udstationeringsdirektivet. Hvorfor mon?  Det er ikke bare en kattelem til social dumping, det er en ladeport. Og den skal vi have smækket i.

Ole Christensen (S)

En del af vejpakken handler også om udstationering og spørgsmålet om, hvorvidt internationale transporter skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. 

Det skal de simpelthen være på den ene eller anden måde. Ellers bliver vi ved med at se udenlandske chauffører, der kører frem og tilbage mellem de nordiske lande på en østeuropæisk løn, der er markant lavere end den, deres danske kollegaer får. 

Kattelem til social dumping
Den holdning deler ITD (brancheorganisation for danske vognmænd) ikke. De mener, at international transport skal være helt undtaget for udstationeringsdirektivet. Hvorfor mon? 

Det er ikke bare en kattelem til social dumping, det er en ladeport. Og den skal vi have smækket i.

Her på mit kontor i Bruxelles har jeg et billede hængende af et dørskilt fra en kontorbygning i Flensborg. Eller en kontorbygning er måske så meget sagt. På Google kan man hurtigt finde et billede frem, der viser, at der snarere er tale om et helt almindeligt byhus. Det ligner i hvert fald ikke en bygning, der huser de 19 transportvirksomheder, som der ellers står på skiltet. 

Mere end ti af virksomhederne har danskklingende navne, og de er datterselskaber til danske transportvirksomheder, og flere af dem er medlemmer af ITD. Det kræver ikke ligefrem den store eksamen i detektiv at regne ud, hvorfor en dansk transportvirksomhed mener, det giver mening at have en postkasse syd for grænsen eller i et af de østeuropæiske EU-medlemslande.

For med den slags lige lovlig smarte selskabskonstruktioner kan virksomhederne nemlig ansætte chauffører på for eksempel tyske, slovakiske eller bulgarske vilkår og lade dem køre internationale transporter rundt i Skandinavien. 

De fleste har sikkert set lastbiler med østeuropæiske nummerplader på de danske motorveje, og mange har sikkert også set, når de samme chauffører holder hvil rundtomkring på rastepladserne, hvor de mere eller mindre bor i deres lastbiler. 

Jeg tror bare, at det er de færreste, der, når de ser det, tænker, at de her nomadechauffører ofte kan være ansat af danske vognmænd gennem postkasseselskaber som dem på mit billede.  

Slagkraftigt våben
Det er vigtigt at sige, at det selvfølgelig langtfra er alle danske vognmænd, der bruger den slags tricks. De fleste er ganske ordentlige, behandler deres chauffører godt og konkurrerer på kvalitet i stedet for de dårligste arbejdsvilkår. 

Hver gang jeg kigger op på mit billede, bliver jeg mindet om, hvor nødvendigt det er, at international transport bliver omfattet af udstationeringsdirektivet.

I juli skal hele Parlamentet stemme om vejpakken, og her vil jeg gøre alt for at trække vejpakken i en retning, der gør den til et slagkraftigt våben i kampen mod social dumping. Det skal ganske enkelt være slut med, at de her brodne kar i den danske vognmandsbranche strækker reglerne til det yderste. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Christensen

Fhv. MEP (S), fhv. viceborgmester, Brovst Kommune
butiksuddannet, merkonom

0:000:00