Debat

Tekniq: Bekymrende at Ellemann argumenterer for fælles indgang for gymnasier og erhvervsskoler

Jacob Ellemann-Jensen argumenterer for en fælles indgang for gymnasier og erhvervsskoler, som risikerer at få den stik modsatte effekt. Erhvervsskolerne skal beholde deres særpræg i forhold til gymnasierne, hvis ikke vi skal få endnu større problemer med at skaffe nye faglærte de kommende år, skriver Tina Voldby.

Jakob Ellemann-Jensen satte på Folkemødet fokus på udfordringerne om at skaffe tilstrækkelig faglært arbejdskraft. For at løse det skal man fra politisk side droppe italesættelsen af erhvervsuddannelserne som én uddannelse, skriver Tina Voldby.
Jakob Ellemann-Jensen satte på Folkemødet fokus på udfordringerne om at skaffe tilstrækkelig faglært arbejdskraft. For at løse det skal man fra politisk side droppe italesættelsen af erhvervsuddannelserne som én uddannelse, skriver Tina Voldby.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Tina Voldby Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har brug for flere faglærte de kommende år.

Så langt er vi fuldstændig enige med Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, som blandt andet på Folkemødet satte fokus på de udfordringer, der venter de kommende år, når det gælder om at skaffe tilstrækkelig med faglært arbejdskraft – ikke mindst til at sikre den grønne omstilling.

Vi har ganske enkelt brug for, at det bliver mere attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse, hvad enten man kommer direkte fra folkeskolen eller er blevet lidt ældre. Vi har brug for alle dygtige hænder og hoveder. Og vi har brug for, at det for virksomhederne bliver mere attraktivt at uddanne endnu flere lærlinge.

Og ja, det er en stor udfordring – men den kan godt løses. Det kræver dog, at man politisk dropper italesættelsen af erhvervsuddannelserne som én uddannelse. For erhvervsuddannelserne er ikke "one size fits all", tværtimod er de vidt forskellige, og det er klart, at der er forskel på at uddanne sig til industritekniker, murer, frisør eller elektriker.

Derfor er det heller ikke de samme håndtag, der virker for alle. Kravene til de unge er ekstremt varierede, og det samme er behovene for investeringer i udstyr og lærerkompetencer på skolerne.

Risikerer stik modsatte effekt
Fastholder man den ensrettende tankegang, ender vi med at gå på kompromis med fagligheden i de enkelte uddannelser. Den faglighed, som ellers er hele grundlaget for kvaliteten i hver af de 104 erhvervsuddannelser.

En fælles indgang for gymnasierne og erhvervsuddannelserne vil formentlig mange steder bliver placeret på gymnasierne, da de ligger mere geografisk spredt rundt om i landet. Det vil ikke fremme tilstrømningen til erhvervsuddannelserne

Tina Voldby
Underdirektør, Tekniq

Derfor er det også bekymrende, når Venstres formand argumenterer for behovet for at have en fælles indgang for gymnasier og erhvervsskoler – og lige lange grundforløb – med det formål at få flere unge ind på erhvervsuddannelserne. For fører man disse tanker ud i livet, risikerer vi, at det får den stik modsatte effekt.

Grundforløbet på erhvervsuddannelserne er i dag 20 uger og udgør en væsentlig del af det samlede undervisningsforløb – som for eksempel er på 55 uger for en elektrikerelev. Der skal med andre ord knokles igennem med elteori, dimensionering og Ohms lov, hvis ikke vi skal sænke kvaliteten i denne uddannelse.

En fælles indgang for gymnasierne og erhvervsuddannelserne vil formentlig også betyde, at indgangen til erhvervsuddannelserne mange steder bliver placeret på gymnasierne, da de ligger mere geografisk spredt rundt om i landet.

Men heller ikke det vil fremme tilstrømningen til erhvervsuddannelserne. Ingen institution kan i dag introducere til alle 104 erhvervsuddannelser, og der vil være risiko for en langt mere boglig tilgang til ungdomsuddannelserne, end det er tilfældet i dag, hvis den fælles indgang fysisk placeres på gymnasierne.

Skal man her give de nye elever et reelt valg mellem gymnasie og erhvervsskole, når de møder op til den fælles opstart, vil det kræve et setup, hvor hver enkelt skole kan favne både de boglige og mere praktiske uddannelser.

En opgave, som altså ikke bare handler om at have de rette og kompetente undervisere, men også om at være i besiddelse af det teknologiske udstyr og de maskiner, der er en uundværlig del af de fleste erhvervsuddannelser. Og det er ikke realistisk.

Honorér de faglærte kompetencer
Behovet for flere faglærte er ellers mere nærværende end nogensinde. Vi ser ind i en nær fremtid, hvor der forhåbentlig og formodentlig atter kommer gang i dansk økonomi.

I den sammenhæng spiller erhvervsuddannelserne og de faglærte en helt central rolle. Derfor har Venstres formand faktisk fat i det helt rigtige, når han peger på behovet for i højere grad at honorere faglærte for deres erhvervsuddannelse og erhvervserfaring, hvis de ønsker at læse videre.

Som det er i dag, tæller den praktiske tilgang til eksempelvis matematik og fysik, der er en vigtig del af ikke mindst de tekniske erhvervsuddannelser som for eksempel elektriker-, vvs-energi- eller industritekniker, ikke, hvis man efterfølgende vælger at ville læse videre på universiteter eller erhvervsakademier. Ligesom erhvervserfaring heller ikke tæller.

Installatører, produktionsteknologer, maskinmestre og ingeniører, der har en faglært baggrund, er ellers ekstremt efterspurgte af virksomhederne, og derfor skal vi have langt større fokus på kompetenceafklaring af den enkelte, når man ønsker at videreuddanne sig.

På samme måde skal vi lovgivningsmæssigt sikre, at man kigger på det samlede billede – og ikke kun på, om eleverne eksempelvis har haft matematik på a- eller b-niveau, når de søger optagelse på en videregående uddannelse.

Det skylder vi både fremtidens (forhåbentlig mange) faglærte, erhvervsuddannelserne og Danmarks vækstmuligheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

0:000:00