Hvordan sikrer man, at de arbejdsvilkår udenlandsk arbejdskraft er ansat under i Grønland, efterleves?
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Når SIRI udsteder arbejdstilladelser til udenlandsk arbejdskraft i Grønland, fører man da kontrol med arbejdsvilkår og arbejdsforhold for disse? I så fald, hvor ofte føres kontrol og hvordan? Hvis der ikke føres kontrol, hvordan sikrer man i så fald, at de arbejdsvilkår udenlandsk arbejdskraft er ansat under, efterleves?
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der har oplyst følgende:
”Indledningsvist kan SIRI oplyse, at opholdstilladelser på baggrund af beskæftigelse i Grønland meddeles med hjemmel i § 9 stk. 2, nr. 3, i anordning nr. 150 af 23. februar 2001 om ikrafttræden af udlændingeloven for Grønland, hvoraf fremgår, at udlændinge kan opnå opholdstilladelse i Grønland, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige forhold taler for at imødekomme ansøgningen.
Det er en betingelse for at få meddelt opholds- og arbejdstilladelse i Grønland, at der er en efterspørgsel på arbejdskraft, og at ansættelse sker på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår efter grønlandske forhold.
En opholds- og arbejdstilladelse til Grønland meddeles for højst et år fra afgørelsestidspunktet jf. principperne i § 32, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 196 af 23. maj 1980 om udlændinges adgang til og ophold i Danmark, som ændret ved bekendtgørelse nr. 94 af 5. februar 1998, der danner grundlag for praksis for Grønland. Dette gælder også for forlængelser af opholds- og arbejdstilladelser.
Tilladelsens længde kan begrænses af kontraktens varighed, udlændingens pas samt udløb af virksomhedens tilladelse til ansættelse af udefrakommende arbejdskraft.
Sagsbehandling i SIRI – før udstedelse af tilladelse Fast Track-aftalen – førstegangsansøgninger Det følger af ”Aftale om adgang til at søge og opnå opholdsog arbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse hos forhåndsgodkendte virksomheder i Grønland” (herefter Fast Track-aftalen), at Grønlands Selvstyre kan forhåndsgodkende virksomheder, hvor løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter grønlandske forhold, og når særlige beskæftigelsesmæssige hensyn foreligger.
Når SIRI modtager en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse på Fast Track-ordningen, kontrollerer SIRI, om virksomheden er forhåndsgodkendt af Grønlands Selvstyre. Dette foretages ved at påse, om virksomhedens fremgår af listen på www.suli.gl.
Hvis virksomheden ikke fremgår af listen, retter SIRI henvendelse til Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender med henblik på afklaring af, hvorvidt virksomheden, siden seneste opdatering af listen, er blevet forhåndsgodkendt. Hvis virksomheden ikke er forhåndsgodkendt, behandles sagen som en ansøgning på den almindelige erhvervsordning.
En ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse i Grønland på baggrund af beskæftigelse ved en forhåndsgodkendt virksomhed, skal ud over ansøgningsskema, som er underskrevet af ansøger og arbejdsgiver, også vedlægges kontrakt og en kommunal tilladelse til ansættelse af udefrakommende arbejdskraft, hvis stillingen er omfattet af kravet hertil. Kontrakten skal være aktuel samt være underskrevet af ansøger og arbejdsgiver. Ved behandlingen af en ansøgning påser SIRI, at den tilstrækkelige dokumentation er indsendt.
Fast Track-aftalen indebærer, at SIRI som altovervejende hovedregel ikke sender sagerne i høring ved Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender, idet selvstyret med forhåndsgodkendelsen allerede har vurderet, at virksomheden opfylder kravet om, at de væsentligste løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige.
SIRI kan, selvom virksomheden er forhåndsgodkendt, sende en ansættelseskontrakt i høring hos Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender, hvis de oplyste løn- og ansættelsesforhold åbenlyst ikke er sædvanlige. I Fast Track-aftalen er deltidsbeskæftigelse nævnt som eksempel herpå. På den baggrund screener SIRI ansættelseskontrakten Side for bl.a. usædvanlig lav løn, ugentlig arbejdstid mv., og hvis det vurderes, at ansættelseskontrakten åbenlyst ikke er sædvanlig, sendes kontrakten i høring ved Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender.
Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender fremsender i disse tilfælde en udtalelse til SIRI, hvori det angives, hvorvidt kontrakten afviger eller ikke afviger fra sædvanlige løn- og ansættelsesforhold i Grønland. Hvis kontrakten ikke afviger, meddeler SIRI den pågældende ansøger opholds- og arbejdstilladelse i Grønland.
Hvis kontrakten vurderes at afvige fra sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår i Grønland, fremsendes en partshøring vedhæftet udtalelsen til ansøger, hvori det påpeges, at SIRI har modtaget en negativ udtalelse fra Grønlands Selvstyre, der har vurderet, at de angivne løn- og ansættelsesvilkår ikke er sædvanlige efter grønlandske forhold.
Hvis der fremsendes en ny kontrakt, sendes denne i fornyet høring ved Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender med henblik på vurdering af, om ansættelsesforholdene herefter er sædvanlige efter grønlandske forhold. Hvis ansøger ikke reagerer på partshøringen eller svaret på partshøringen ikke medfører en ny kontrakt, meddeles ansøger afslag på opholds- og arbejdstilladelse i Grønland.
Den almindelige erhvervsordning – førstegangsansøgninger En ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter den almindelige erhvervsordning (med dette menes ansøgninger, der ikke er omfattet af Fast Track-aftalen eller Sundhedsaftalen) skal indeholde den samme dokumentation som nævnt ovenfor efter Fast Track-aftalen. Forskellen er dog, at en ansættelseskontrakt vedhæftet en ansøgning efter den almindelige erhvervsordning altid sendes i høring ved Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender, der er den kompetente myndighed til at vurdere, hvorvidt kontrakten er udtryk for sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår efter grønlandske forhold.
Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender fremsender en udtalelse til SIRI, hvori det angives, hvorvidt kontrakten afviger eller ikke afviger fra sædvanlige løn- og ansættelsesforhold i Grønland. Herefter følger samme procedure som beskrevet ovenfor under Fast Track-aftalen.
Forlængelsesansøgninger En ansøgning om forlængelse på baggrund af fortsat beskæftigelse ved samme arbejdsgiver i samme stilling, skal vedlægges en aktuel ansættelseskontrakt, kommunaltilladelse samt lønsedler for udlændingens seneste tilladelsesperiode.
Side 3/5 Ved behandlingen af ansøgninger om forlængelse af en opholds- og arbejdstilladelse påser SIRI, hvorvidt ansøger har efterlevet betingelserne for sin opholds- og arbejdstilladelse i Grønland. SIRI kontrollerer, ved gennemgang af den fremsendte dokumentation, om udlændingen har modtaget løn i overensstemmelse med sin kontrakt i den seneste tilladelsesperiode, herunder om udlændingen har modtaget korrekt overtidsbetaling samt udlændingens arbejdstid. Dette sker ved en gennemgang af udlændingens lønsedler. Hvis SIRI mangler dokumentation til brug for vurderingen af, om ansøger har opfyldt betingelserne for sin seneste tilladelse, anmodes udlændingen om at fremsende den manglende dokumentation.
Udgangspunktet for en ansøgning om forlængelse på Fast Track-aftalen er, at sagen ikke sendes i høring ved Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender med mindre, SIRI vurderer, at der er forhold, der åbenlyst ikke er sædvanlige. Høring kan derfor forekomme, f.eks. hvis de af ansøger fremsendte lønsedler indikerer, at ansøger ikke har fået betaling i overensstemmelse med kontrakten, eller der fremgår forhold i den opdaterede kontrakt, der åbenlyst ikke er sædvanlige.
En ansøgning om forlængelse på den almindelige erhvervsordning sendes i høring ved Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender. Af høringen fremgår, at SIRI anmoder Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender om en udtalelse om, hvorvidt de aftalte løn- og ansættelsesforhold er sædvanlige efter grønlandske forhold.
Sagsbehandling i SIRI - efter meddelt tilladelse Inddragelse Hvis SIRI modtager oplysninger om, at en udlænding ikke opfylder betingelserne for sin tilladelse, f.eks. hvis udlændingen er blevet afskediget eller har sagt op, opretter SIRI af egen drift en inddragelsessag.
SIRI fremsender en partshøring til udlændingen, hvori udlændingen foreholdes de oplysninger, som SIRI er i besiddelse af. Afhængigt af udlændingens svar, kan dette føre til, at udlændingens opholds- og arbejdstilladelse inddrages. Hvis en opholdstilladelse inddrages, får udlændingen en udrejsefrist på 30 dage fra modtagelse af afgørelsen.
Hvis tilladelsen inddrages, orienteres arbejdsgiver om, at udlændingen ikke længere har ret til at arbejde for dem.
SIRI opstarter ikke en inddragelsesproces, hvis der er under tre måneder til, at udlændingens opholdstilladelse udløber. Dette skyldes inddragelsesprocessens varighed, der i disse situationer typisk ikke kan afsluttes, førend udlændingens tilladelse udløber. Her skal det nævnes, at breve til Grønland fremsendes af SIRI via almindelig brevpost.
SIRI har, hvad angår opholdstilladelser til Danmark, hjemmel til og mulighed for at oprette inddragelsessager på baggrund af registersamkøring. SIRI har ikke hjemmel til, ej heller mulighed for at foretage registersamkøring for så vidt angår opholds- og arbejdstilladelser til Grønland.
SIRI foretager ikke løbende stikprøvekontroller af, om ansøger opfylder betingelserne for sin opholds- og arbejdstilladelse. Dette skyldes, at SIRI’s mulighed for at kontrollere, hvorvidt de løbende vilkår for tilladelse opfyldes, vil bestå i at anmode ansøgere om at indsende lønsedler. Stikprøvekontroller har derfor i realiteten ikke effekt, henset til tilladelsernes længde på maksimalt 1 år sammenholdt med, at SIRI under alle omstændigheder påser den samme dokumentation ved behandlingen af forlængelsesansøgningen.
Kontrol/tilsynsbesøg I modsætning til sager om opholds- og arbejdstilladelse i Danmark har SIRI ikke hjemmel til at foretage udgående kontrol/tilsynsbesøg i Grønland.
Grønlands Selvstyre, Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender, deltager sammen med øvrige grønlandske og danske myndigheder, herunder politiet, Skattestyrelsen og kommunen, i tilsynsbesøg ved konkrete virksomheder. Politiet foretager i den forbindelse kontrol med, hvorvidt de udlændinge, der arbejder i virksomheden, opholder sig lovligt i Grønland.
SIRI står under tilsynsbesøgene til rådighed telefonisk for Grønlands Selvstyre og politiet i Grønland for at svare på spørgsmål vedrørende konkrete virksomheder og udlændinge.”