Louise Schack Elholm
 svarer 
Morten Bødskov

Louise Schack Elholm (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om røgtobak skal være omfattet af samme ”clean-market” regler som cigaretter, når røgtobak har langt lavere omsætningshastighed end de fabriksfremstillede cigaretter

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 221, Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for, om røgtobak skal være omfattet af samme ”clean-market” regler som cigaretter, når røgtobak har langt lavere omsætningshastighed end de fabriksfremstillede cigaretter, og de dermed vil stå med forholdsmæssigt langt flere ”gamle” produkter, som skal tages tilbage, end for cigaretter?

Svar fra mandag den 17. maj 2021
Den foreslåede ”clean market” regel (dvs. reglen om, at der ikke må sælges cigaretter og røgtobak med gammel afgift 3 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft) er med til at sikre, at cigaretter og røgtobak sælges med de nye højere afgifter senest 3 måneder efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Såfremt røgtobak ikke er omfattet af 3-måneders-reglen, vil røgtobak kunne sælges til den gamle afgift mere end 3 måneder efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Dermed vil røgtobak kunne være relativt billigere end cigaretter, hvilket kan medføre, at rygere blot skifter fra cigaretter til røgtobak. Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har vedtaget, at afgifterne på såvel cigaretter som røgtobak skal stige, og det er ikke hensigtsmæssigt, at det længe efter en afgiftsforhøjelse er muligt at købe fx finskåren tobak til rul selv cigaretter med lav afgift. Rul selv cigaretter er lige så usunde som fabriksfremstillede cigaretter. Dertil kommer, at regler, der tillader salg af røgtobak med lav afgift i en længere periode end cigaretter, der skal betale høj afgift, vil give røgtobak en fordel. En sådan fordel vurderes at være i strid med konkurrencereglerne og kan udgøre ulovlig statsstøtte.

Af hensyn til den længere omsætningshastighed på røgtobak er det muligt at købe nye stempelmærker allerede fra den 1. august 2021 for at give producenterne bedre mulighed for at tilpasse leverancerne til detailhandlen og dermed reducere mængden af varer, der skal returneres senest 4 måneder efter afgiftsforhøjelsen.

Endelig har jeg tidligere - bl.a. i mit svar på SAU alm. del spørgsmål 351 (2020-21) - redegjort for, at clean market reglen overflødiggør hamstringsreglerne, som vurderes at være i strid med konkurrencereglerne, hvis de opretholdes.

Jeg vil af ovenstående grunde ikke stille ændringsforslag, således at røgtobak ikke omfattes af reglen om clean market, men jeg vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.

Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak) r. 1 foreslåede § 2, stk. 2, ændres ”Varer” til: ”Cigaretter”. nr. 1 foreslåede § 2, stk. 3, ændres ”varer” til: ”cigaretter”.

[Betegnelsen ”varer” omfatter både cigaretter og røgtobak. Ændringsforslaget medfører, at § 2, stk. 3, alene omfatter cigaretter.]

Til § 2 3) aragraffen affattes således:

”§ 2 I lov nr. 1588 af 27. december 2019 om ændring af tobaksafgiftsloven og lov om forskellige forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på tobak), som ændret ved § 9 i lov nr. 168 af 29. februar 2020 og § 5 i lov nr. 871 af 14. juni 2020, foretages følgende ændringer:

1.

I § 3, stk. 16, udgår ”5 pct. flere styk cigaretter eller”, og ”5 pct. flere kilogram” ændres til: ”10 pct. flere kilogram”.

og stk. 34, 1. pkt., udgår ”styk cigaretter eller”.

[Hamstringsreglerne for cigaretter og røgtobak, jf. lovens § 3, stk. 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, opretholdes, men ændres, så de alene omfatter røgtobak.

Endvidere ændres procentsatsen for, til hvor mange kilogram røgtobak en virksomhed må købe stempelmærker frem mod afgiftsforhøjelserne den 1. januar 2022 i forhold til referenceperioden, fra 5 pct. til 10 pct.]

Bemærkninger Til nr. 1og 2 I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte stk. 2 i tobaksafgiftslovens § 2.

Efter forslaget må cigaretter og røgtobak, der er overgået til forbrug, og som er påført stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, ikke sælges i erhvervsmæssigt øjemed her i landet, når der er forløbet 3 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.

Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte stk. 3 i tobaksafgiftslovens § 2. Efter forslaget må virksomheder, der ikke er autoriseret som oplagshaver, ikke opbevare cigaretter og røgtobak, som er påført stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, når der er forløbet 4 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.

Med dette ændringsforslag foreslås det at ændre ”varer” til ”cigaretter”, således at røgtobak ikke længere vil være omfattet af de foreslåede § 2, stk. 2 og 3. Den foreslåede ændring medfører, at forbuddet mod salg, når der er forløbet 3 måneder, og forbuddet mod opbevaring, når der er forløbet 4 måneder, fra en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, alene omfatter cigaretter.

Til nr. 3 Ved lov nr. 1588 af 27. december 2019 blev afgifterne på cigaretter og røgtobak forhøjet ad to omgange. Den første forhøjelse trådte i kraft den 1. april 2020, og den anden forhøjelse træder i kraft den 1. januar 2022, jf. lovens § 1, nr. 2-5, og §

3, stk. 2 og 3.

I forhold til den anden afgiftsforhøjelse, dvs. den 1. januar 2022, blev der indsat en værnsregel i § 3, stk. 16, jf. lov nr. 1588 af 27. december 2019.

Værnsreglen er udformet således, at hvis en virksomhed, som er registreret efter tobaksafgiftsloven, fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 køber stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 640 dage, anses det overskydende køb for foretaget den 1. januar 2022. Det overskydende køb vil herefter blive reguleret i henhold til de afgiftssatser, som er gældende pr. 1. januar 2022, jf. § 3, stk. 16, i lov nr. 1588 af 27. december 2019.

§ 3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, i lov nr. 1588 af 27. december 2019 fastsætter referenceperioden for virksomhedens køb af stempelmærker i perioden fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 i henhold til stk. 16. Ved referenceperioden forstås den periode, som der tages udgangspunkt i ved afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stempelmærker til i en periode på 640 dage.

I lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 og 18, foreslås det at ophæve ovennævnte regler – de såkaldte ”hamstringsregler”.

I lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, foreslås det som en konsekvens heraf at ophæve § 3, stk. 36, og ændre henvisningerne i § 3, stk. 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37 og 38 i lov nr. 1588 af 27. december 2019.

Med dette ændringsforslag foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 2. Efter ændringsforslaget ophæves hamstringsreglerne for røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr.

1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18 og 20, ikke. Konsekvensændringerne af ophævelsen af hamstringsreglerne i deres helhed, dvs. for både cigaretter og røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, skal derfor heller ikke gennemføres.

Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere, at ”5 pct. flere styk cigaretter eller” udgår af lovens § 3, stk. 16, og at ”styk cigaretter eller” udgår af lovens § 3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34. Efter ændringsforslaget skal hamstringsreglerne i § 3, stk. 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, alene omfatte røgtobak.

Hamstingsreglerne foreslås opretholdt for røgtobak, da det i ændringsforslagets nr.

1 og 2 foreslås, at reglerne om ”clean market” alene skal omfatte cigaretter.

Hvis hamstringsreglerne ikke opretholdes for røgtobak, vil der ikke være nogen begrænsninger for salg af røgtobak i forbindelse med afgiftsforhøjelsen på tobak den 1. januar 2022.

Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere, at ”5 pct. flere kilogram” ændres til: ”10 pct. flere kilogram” i lovens § 3, stk. 16. Efter ændringsforslaget skal loftet over, hvor mange kilogram røgtobak registrerede virksomheder må købe stempelmærker til efter de satser, der er gældende før den 1. januar 2022, forhøjes fra 5 pct. til 10 pct.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00