Louise Schack Elholm
 svarer 
Morten Bødskov

Louise Schack Elholm (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om der ifølge ministeren er tilstrækkeligt med sanktionsmuligheder i forhold til at undgå, at producenter/importører kan blive ved med at smide varer med gamle banderoler på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 221, Spørgsmål 3
Er der ifølge ministeren tilstrækkeligt med sanktionsmuligheder i forhold til at undgå, at producenter/importører kan blive ved med at smide varer med gamle banderoler på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft under dække af, at reglerne om overgang til forbrug er uklare?

Svar fra mandag den 17. maj 2021
Med lovforslaget foreslås det at pålægge bødestraf, hvis cigaretter eller røgtobak, der er overgået til forbrug, forsætligt eller groft uagtsomt sælges med gamle stempelmærker, når der er forløbet 3 måneder, fra en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft. Det samme vil gælde, hvis en virksomhed, der ikke er autoriseret som oplagshaver, forsætligt eller groft uagtsomt undlader at returnere eller ødelægge ikke-solgte cigaretter eller røgtobak med gamle stempelmærker efter senest 4 måneder, fra en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft.

Det er forudsat, at bødeniveauet for de nævnte overtrædelser vil skulle udgøre 15.000 kr. pr. overtrædelse, og at der ved bødeudmålingen vil skulle ske absolut kumulation. Det betyder, at der vil kunne udmåles en bøde på 15.000 kr. for hver overtrædelse, uanset om pådømmelsen eller vedtagelsen sker ved én eller flere sager.

Gerningsindholdet omfatter tilfælde, hvor grossister eller detailhandlere sælger eller undlader at returnere cigaretter eller røgtobak inden for de nævnte frister. Når cigaretter eller røgtobak er overgået til en grossist eller detailhandler og befinder sig hos denne, vil der generelt ikke være tvivl om, at varerne er overgået til forbrug. Det vurderes derfor, at bødebestemmelserne effektivt vil bidrage til at modvirke, at varer med gamle banderoler sendes på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.

Hvis det konstateres, at nogen groft uagtsomt eller med fortsæt til at unddrage afgift afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen, kan der efter gældende bestemmelser i tobaksafgiftsloven pålægges straf i form af bøde eller fængsel. Det samme er tilfældet, hvis nogen overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender afgiftspligtige varer, uden der er betalt afgift.

Hvis disse overtrædelser er begået efter den 1. januar 2020, vil bøden kunne udgøre 2 gange den samlede unddragelse, når der er forsæt til unddragelse, og 1 gang den samlede unddragelse ved grov uagtsomhed. Af den del af unddragelsen, der ikke overstiger 60.000 kr., beregnes bøden kun som 1 gang det unddragne beløb ved forsæt, og som halvdelen af det unddragne beløb ved grov uagtsomhed. Hvis overtrædelsen er begået med forsæt til at unddrage afgift for over 100.000 kr., vil der kunne idømmes fængselsstraf.

Producenter og importører, der sælger cigaretter eller tobaksvarer til grossister eller detailhandlere, er omfattet af disse bestemmelser. Som nævnt ovenfor er der generelt ikke tvivl om, at cigaretter og tobaksvarer er overgået til forbrug, og at afgiftspligten derved er indtrådt, når de er overgået til en grossist eller detailhandler. Foruden bemærkes – som også anført i lovforslaget – at det følger af gældende ret, at oplagshaveres lager af cigaretter og røgtobak, som er påført stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, men som ikke er solgt og derfor ikke er overgået til forbrug inden afgiftsforhøjelsens ikrafttræden, ikke må sælges efter afgiftsforhøjelsens ikrafttræden. Det skyldes, at afgiften, som det påsatte stempelmærke repræsenterer, i så fald ikke svarer til den afgiftssats, der gælder på forfaldstidspunktet. Salget vil da kunne medføre en afgiftsunddragelse og derved udløse en straf efter de gældende straffebestemmelser i tobaksafgiftsloven, såfremt betingelserne i bestemmelserne i øvrigt er opfyldt. På denne baggrund vurderes, at også disse straffebestemmelser effektivt vil kunne bidrage til at modvirke, at varer med gamle banderoler sendes på markedet lang tid efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00